به گزارش اکوایران اقبال به معاملات فلزات اساسی در هفته پایانی جولای بازگشت و به این ترتیب بر نرخ فروش این محصولات در بازارهای جهانی ظرف 2 روز ابتدایی بازگشایی بازار افزوده شد؛ این در حالی بود که بازده بسیاری از فلزات اساسی در هفته قبل منفی بود.

صعود مس شتاب گرفت

ظرف ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه 25 ژوئیه 1.9 درصد بر نرخ فلز سرخ در معاملات آتی کامکس آمریکا افزوده شد و به این ترتیب این محصول با قیمت 3.9 دلار به ازای هر پوند به فروش رفت. دولت پکن اخیرا برنامه‌هایی برای تقویت وضعیت اقتصادی این کشور با تمرکز بر افزایش تقاضای داخلی مصوب و اعلام کرده است؛ با توجه به جایگاه ویژه چین در تولید و مصرف فلزات اساسی، تحریک اقتصاد این کشور با حمایت‌های دولتی محرک قوی برای بازار فلزات اساسی خواهد بود.
در عین حال ظرف روزهای  گذشته دولت چین از اقدامات جدید این کشور برای حمایت از سرمایه‌گذاری خصوصی و توسعه مناطق توسعه نیافته در  این کشور با کمک‌های دولتی خبر داد که انتشار این خبر نیز سیگنال مثبت قوی برای بازارها به ارمغان آورد. بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد و افزایش فعالیت‌های توسعه‌ای و زیرساختی  در این کشور با تحریک تقاضای مصرفی، عامل در جهت رشد بهای  کامودیتی‌ها با محوریت فلزات آهنی و غیرآهنی خواهد بود. در عین حال ظرف سال‌های اخیر عزم دولت‌های جهانی برای افزایش انرژی‌های تجدید پذیر تقویت شده و این موضوع محرک بازار فلز سرخ شده است.

در شرایطی که فعالان بازارهای کالایی دنیا به رشد تقاضا برای فلزات از سوی چین دل بسته‌اند؛ تولید مس شیلی کاهش یافت. در ماه مه امسال، میزان تولید مس در شیلی، نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهشی 14 درصدی داشت. این کشور برترین تولیدکننده مس معدنی در دنیا است و کاهش تولید از سوی این تولیدکننده برتر می‌تواند توازن در عرضه و تقاضای فلز سرخ را دچار اختلال کند.

فلزات چشم‌انتظار نتیجه تصمیمات فدرال

آلومینیوم، نیکل و روی نیز در کنار مس از وعده حمایت دولت چین از اقتصاد این کشور بهره‌مند شده و ظرف 2 روز ابتدایی هفته جاری یعنی دوشنبه و سه‌شنبه 24 و 25 ژوئیه در مسیر رشد قیمت قدم برداشتند. در شرایطی که شاخص دلار آمریکا در میانه برگزاری  نشست 2 روزه فدرال رزرو و چشم‌انداز تصمیم‌گیری در  خصوص نرخ بهره  کاهش داشت؛ بر ارزش فلزات در بازارهای جهانی کاسته شد.

فدرال رزرو در روز  چهارشنبه 26 ژوئیه تصمیم خود در خصوص مرحله بعدی تغییر نرخ بهره را اعلام می‌کند؛ فروکش تورم آمریکا برای ماه ژوئن باعث شده است تا فعالان بازار امیدوار باشند که این مرتبه، آخرین مرحله رشد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در سال جاری و در میانه چرخه انقباضی فعلی بانک مرکزی آمریکا باشد.