به گزارش اکوایران، صبح امروز شایعه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که حاکی از تعطیلی بورس کالا بود. گفته شد دولت دستور بررسی ابعاد حذف بورس کالا را به چند تن از وزرا داده است. 

خبری که خیلی زود تکذیب شد. سازمان بورس و اوراق بهادار با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: خبر منتشر شده در فضای مجازی کاملا کذب بوده و خبرهای کذب منتشر شده در این زمینه صرفا در راستای تشویش افکار عمومی و آسیب رساندن به روند بازار سرمایه است.

مجید عشقی، دبیر شورای عالی بورس نیز در این رابطه گفت: به موجب قانون بازار اوراق بهادار، صدور، تعلیق و لغو مجوز فعالیت بورس ها جزو وظایف شورای عالی بورس بوده و به هیچ وجه موضوع اشاره شده در دستور کار شورای عالی بورس قرار ندارد. وی افزود: بورس کالا در سال های اخیر به شفافیت معاملات کالاهای پذیرفته شده کمک شایانی داشته و عملکرد این بورس در اقتصاد ملی انکارناپذیر است.

با این حال فعالان بورسی، این شایعه را یک سیگنال خطرناک برای اقتصاد و تولید کشور قلمداد کردند. خصوصا که چهره‌های نزدیک به دولت مدتهاست که علیه سازوکار بازاری بورس کالا موضع می‌گیرند. چندی پیش یاسر جبرائیلی در یک رشته توئیت درباره اصلاحات اقتصادی که باید انجام شود، نوشت: «اولین قدم برای توقف جهانی سازی و دلاری سازی قیمت‌ها، انحلال بورس کالاست که یک شرکت خصوصی و محل قیمت‌گذاری‌های جهانی و دلاری است.»

شایعه تعطیلی بورس کالا واکنش‌ها را برانگیخت. رضا خانکی، کارشناس بازار سرمایه، در توئیتی نوشت: «توی این ساختاری که با سرعت بالایی داره به سمت سوپر کمونیستی شدن پیش میره مفاهیمی مثل بازار، بورس، بورس کالا باید جمع بشه. یک حکومت متمرکز قدرتمند شبیه حزب کمونیست چین در حال شکل گرفتنه و روز به روز بهش نزدیک‌تر میشیم.»

علی سعدوندی، اقتصاددان، نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «پستی و بلندی با ماهیت بورس عجین است؛ اما پستی کاسبان ارزانی که به دنبال حراج اقتصاد کشور هستند و به مفت‌خری در بورس مشغول‌اند بی‌سابقه است. یک روز به اسم تثبیت مردم را فریب می‌دهند، روز دیگر بورس کالا را هدف می گیرند و روز بعد نرخ گاز را دستکاری می‌کنند.»

پیمان مولوی، اقتصاددان، نیز در توئیتر نوشت: «خیلی‌ها می‌گویند ما به سمت دولتی شدن می‌رویم، باور بفرمایید ما به سمت یکی از شدیدترین اقتصاد ذینفعان در حرکتیم که اقتصاد دولتی در آن شبیه بهشت است! اقتصادی که ذینفعان تورم، ذینفعان نرخ بهره حقیقی منفی، ذینفع انحصار، ذینفع واردات، ذینفع مالیات، ذینفع… دارد!» 

بنابراین به نظر می‌رسد برخی از چهره‌های نزدیک به دولت که موافق مداخلات بیشتر دولت در اقتصاد هستند و نگاه ایدئولوژیک دارند حامی تعطیلی بورس کالا بوده‌اند. در مقابل کارشناسان و اقتصاددانان که حامی تعیین قیمت‌ها مطابق ساز و کار عرضه و تقاضا هستند شایعه تعطیلی بورس کالا را جدی گرفته‌اند. 

جبراییلی