به گزارش اکوایران، معاملات سکه در بورس کالا روز گذشته، سمت و سویی کاهشی داشت. با این حال میزان این کاهش به حدی نبود که بتوان آن را گواهی بر وجود رکود در این بازار دانست. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت هر واحد سپرده سکه در روز گذشته در تمامی نمادها حتی افت نیم درصدی هم نداشته است و افت قیمت‌ها عمدتا در حدی کم بوده که حتی در نمادی مانند «تمام سکه طرح جدید0211ملت» نوسان صفر بوده است. با این حال در نمادی مانند «تمام سکه طرح جدید 0310 صادرات» شاهد افت قیمت آخرین معامله تا محدوده 0.59 درصد بودیم.

 اینطور که به نظر می‌رسد کاهش اندک قیمت سکه بهار آزادی در بازار آزاد که نسبت به روز شنبه دلیل افت قیمت واپسین معاملات در تابلوی گواهی سپرده سکه در بورس کالا بوده است. این امر نشان می‌دهد که همزمان با تعطیلی بازارهای جهانی و نبود اخبار تاثیرگذار از حوزه سیاست خارجی بازار سکه نیز آرام گرفته است. البته باید توجه داشت که دلیل این آرامش بیش از آنکه ناشی از تعطیلی بازارهای جهانی باشد ناشی از آرام گرفتن قیمت دلار در بازار آزاد است. این متغیر اصلی ترین عاملی است که در شرایط کنونی می‌تواند بر بهای سکه اثر بگذارد.  بر این اساس دلار بازار آزاد در طی روز یکشنبه بهایی در حدود 49 هزار تومان داشته که نسبت به روزهای گذشته تغییرات عمده‌ای را نشان نمی‌دهد. طبیعتا در این وضعیت یعنی در شرایطی که پیشران بالقوه قیمت سکه تحولات موجود در اقتصاد جهانی و متعاقباً تغییر قیمت اونس است نوسان قیمت در آن بازار می‌تواند منجر به کاهش یا افزایش جدی در قیمت گواهی سپرده سکه و سکه موجود در بازار آزاد شود.

قیمت دلار و سکه اصلاح شد

بر این اساس طی روز گذشته نوسانات محدود قیمت گواهی سپرده در هر مسکوکات سپرده گذاری شده نزد 5 بانک دارای مجور سبب شد تا صندوق های کالایی فعال حول این دارایی نیز شاهد بروز تغییر قیمت چندانی نباشند. همین امر سبب شد تا در روزی که افت 1.46 درصدی بورس صندوق های سهامی زیادی را با کاهش قیمت بیش از دو درصد مواجه کرده بود؛ در صندوق های کالایی بر پایه گواهی سپرده سکه افت چندانی را شاهد نباشیم. از این رو تغییرات قیمت در نمادهایی همچون «عیار»، «گوهر» و «زر» بسیار محدود بود.