به گزارش اکوایران وعده‌های دولت چین برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد برای فعالان بازار آهن و فولاد در این کشور کارساز نشد و به این ترتیب سنگ‌آهن وارداتی به بنادر شمالی چین در روز جمعه چهارم اوت در کف نرخ 25 روز اخیر خود یعنی پس از دهم ژوئیه جا خوش کرد.

تقاضا حامی سنگ‌آهنی‌ها نبود

کاهش  تقاضا و افزایش موجودی سنگ‌آهن در انبارهای فولادسازان چینی عامل عقب‌نشینی قیمتی بهای این محصول ظرف 2 هفته اخیر بود. داده‌های اقتصادی منتشر شده از چین برای ماه ژوئیه نظیر شاخص مدیران خرید بخش تولید از آن حکایت دارد که بخش تولید در چین همچنان در فاز انقباضی قرار دارد؛ این در حالی است که ظرف ماه‌های گذشته سیاست‌گذاران چینی بسته‌های محرک گوناگونی برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد اجرایی کرده‌اند؛ اما داده‌های جدید از اقتصاد چین از آن حکایت دارد که این محرک‌ها برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد کافی نبوده است.

شتاب نزولی رشد اقتصادی در چین، مقامات این کشور را به کاهش تولید فولاد در مراکز اصلی تولید این محصول از جمله استان یوننان سوق داده است. این موضوع با تضعیف تقاضا برای سنگ‌آهن، سیگنال کاهشی موثری برای این بازار به همراه داشته است.

در عین حال افزایش دما و کاهش بارندگی در نیمکره شمالی، نیروگاه‌های آبی در سیچوان چین را با بحران و کمبود تولید برق مواجه کرده است. در این شرایط سیاست‌گذاران چینی به سراغ محدودیت در تامین برق صنایع رفته‌اند. کاهش اجباری تولید فولاد به دلیل کمبود برق با کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن از افت نرخ این محصول حمایت می‌کند.

در شرایطی که تقاضا برای سنگ‌آهن به دلیل محدودیت فولادسازی تحت فشار کاهشی قرار دارد؛ استمرار عرضه سنگ‌آهن از سوی برزیل و استرالیا عاملی در جهت فشار قیمتی بر این بازار خواهد بود.

ظرف هفته گذشته، بروز بازندگی بی‌سلبقه در هبی چین به بروز سیل در این منطقه منجر شد؛ این موضوع با توقف فعالیت ساخت‌وساز در این منطقه احتمال کاهش تقاضا برای فولاد را ایجاد کرد و از افت نرخ سنگ‌آهن حمایت بیشتری داشت.  

در این شرایط تحلیلگران ANZ در یادداشتی اعلام کردند  احتمالا محدودیت‌های تولید فولاد در چین تکرار شود؛ در حالی که حاشیه سود فولادسازی در چین کاهش یافته و تولید غیرجذاب شده است، احتمالا این محدودیت‌ها به نتیجه برسد که این موضوع سیگنال منفی موثری برای بازار به همراه دارد.

تحلیلگران Westpac در یادداشتی اعلام کردن د: نشانه‌های محدودی از نتیجه بخش بودن محرک‌های دولتی به چشم می‌خورد؛ بازار املاک چین به شکل مستمری تحت فشار کاهشی قرار دارد و این موضوع بازار سنگ‌آهن را کاهشی می‌کند.

رویترز به نقل از افراد مطلع گزارش داد که برخی از دولت های محلی در چین دسترسی شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک  به ده‌ها میلیارد دلار از محل فروش اموال در حساب‌های امانی را دشوارتر کرده‌اند. این رفتار خلاف سیاست دولت برای ایجاد ثبات در بازار ساخت مسکن در چین است.