به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص‌های‌ بازار سهام ریزش سنگینی کردند. برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه 16 مرداد- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه شاخص کل 6 هزار و 993 واحد رشد کرد و شاخص کل هم‌وزن 765 واحد افت کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  103 واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس کاهش 686 واحدی داشت. 

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت پالایش نفت تهران (شتران)، شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه (وبیمه) و شرکت پگاه آذربایجان غربی (غشاذر) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت)، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش) و شرکت داروسازی آوه سینا (داوه) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای خرینگ (شرکت رینگ سازی مشهد)، فلامی (شرکت لامیران) و سدور (شرکت سسیمان دورود) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس (ثپردیس)، شرکت عطرین نخ قم (نطرین) و شرکت پگاه فارس (غفارس) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، 57  نماد صف خرید داشتند و 56 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 36 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 294 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 39 درصدی به 354 میلیارد تومان رسید. 

بورس

پیش بینی بورس امروز 

معاملات دیروز بورس تهران با روند صعودی شاخص کل آغاز شد اما این روند فقط 45 دقیقه تداوم داشت. در ادامه شاخص نزول کرد و تا ساعت 11 به ریزش ادامه داد. در 90 دقیقه پایانی بازار شاخص روند صعودی پیدا کرد. بدین ترتیب شاخص کل با تقاضای حقوقی رشد کرد. در مقابل شاخص هم وزن که در نیمه اول معاملات روند مشابه شاخص کل داشت، در نیمه دوم برخلاف شاخص کل، رشد نکرد و نسبت به روز قبل 765 واحد پایین‌تر ایستاد. 

نمادهای شتران، تاپیکو، فملی، فولاد و فارس بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. 

اما دیروز تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد 574 میلیارد تومان از بازار خارج شد. نمادهای خساپا، خودرو، فملی، وخاور، فولاد و فارس بیشترین خروج سرمایه را داشتند. 

بنابراین به نظر می‌رسد روندهای درونی بازار میل به صعود نداشتند و حقوقی‌ها شاخص کل را بالا کشیدند. این در حالیست که روز گذشته در گزارش پیش بینی بورس تهران، گفته شد که رشد شاخص برای چهارمین روز نشان از شکل گیری روند صعودی دارد، اما با لحاظ این نکته که نمادهای شاخص ساز با ورود پول حقوقی مواجه بودند به نظر می‌رسد با رشد مصنوعی شاخص روبه‌رو هستیم و درباره تداوم رشد بازار تردید وجود دارد.