به گزارش اکوایران، دیروز شاخص‌های بازار سهام سقوط کردند، ارزش معاملات خرد رشد اندکی کرد اما خروج پول حقیقی افزایش یافت و بالاترین رقم در مرداد ماه را ثبت کرد. 

برای پیش بینی بورس امروز –یکشنبه 22 مرداد- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز شنبه شاخص کل 47 هزار و 313 واحد ریزش کرد و شاخص کل هم‌وزن 19 هزار و 295 واحد افت کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  657 واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس کاهش 4 هزار و 446 واحدی داشت. 

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 89 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 620 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 13 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 87 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت ایران دارو (دیران)، شرکت شهد (قشهد) و شرکت تکنوتار (تکنو) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت بیمه دی (ودی)، شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران (سدبیر) و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای فرآور (شرکت فراوری مواد معدنی ایران)، ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) و وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت دارویی ره آورد تامین (درهآور)، شرکت کشت و دامداری فکا (زفکا) و شرکت مواد اولیه دارویی البرز بالک (دبالک) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات شنبه، 44 نماد صف خرید داشتند و 232 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 22  درصدی نسبت به روز کاری قبل به 317 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 119 درصدی به 857 میلیارد تومان رسید. 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز 

در معاملات دیروز بورس تهران تمامی شاخص‌های بازار سهام‌ سقوط کردند. تعداد نمادهای قرمزپوش بازار نیز بیشتر بود و 87 درصد نمادها ریزش قیمت داشتند. 

نمادهای فملی، فولاد، فارس، شستا، تاپیکو، شبندر و شپنا بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. 

دیروز سرانه فروش حقیقی بیشتر از سرانه خرید بود. سرانه فروش هر کد معاملاتی حقیقی 34 میلیون و 300 هزار تومان و سرانه خرید 22 میلیون و 800 هزار تومان بود. 

همچنین هزار و 80 میلیارد تومان از بازار خارج شد که بالاترین رقم در مرداد ماه است. علاوه بر این، ارزش معاملات خرد با رشد 17 درصدی به 4 هزار و 682 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در سه روز اخیر است. 

بنابراین بازار از یک سو با رونق نسبی معاملاتی مواجه بود و از سوی دیگر شاهد تداوم و رشد خروج پول حقیقی هستیم. اغلب قریب به اتفاق گروه‌ها نیز قرمزپوش بودند و گروه‌های محصولات شیمیایی و پالایشی‌ها یکپارچه قرمزپوش بودند.  

بدین ترتیب شاخص کل بورس بیشترین ریزش در مرداد را ثبت کرد و یک بار دیگر به زیر خط 2 میلیونی سقوط کرد. به نظر می‌رسد عامل اصلی ریزش بازار توافق میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده است. در پایان هفته گذشته، 5 زندانی دو تابعیتی آزاد شدند و مقرر شد که در ازای منابع ارزی بلوکه شده ایران، کالاهایی مانند مواد غذایی و دارو وارد ایران شود. ناظران معتقدند ریزش بورس واکنش بازار سرمایه به این توافق و افت نسبی قیمت ارز در بازار آزاد تهران بود.

پیش بینی بورس