در معاملات روز چهارشنبه، بیشترین تأثیر منفی را نماد حکشتی داشت و نماد همراه اول پس از آن دومین نماد تأثیرگذار منفی در بازار سرمایه بود که این موضوع خود نشان از بی‌رمقی در تابلو معاملاتی بزرگان بازار است. خودرو لیدر سنتی بازار سرمایه روز چهارشنبه غایب بود چرا که برای مجمع روز شنبه به جهت تعیین تکلیف خروج از ماده 141 قانون تجارت بسته شده است.

 بااین‌حال گروه خودرویی باز هم در این شرایط بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و باارزش 283 میلیارد تومانی در جایگاه اول ایستاد. پس از این گروه باید به گروه فلزات اساسی اشاره کنیم گروهی که بیش از 147 میلیارد تومان ارزش معاملاتی را به خود دید که این میزان برای این صنعت غیرقابل‌تصور است!

بورس تهران 215 میلیارد دلار آب رفت!

 «دنیای اقتصاد» در گزارش اخیر خود عنوان کرد که فاز نخست آزادسازی قیمت خودرو به واسطه حذف نسبی ارز نیمایی خودروسازان کلید خورده است. حالا گویا عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان راهکاری میانه و موقت برای عبور از قیمت‌گذاری دستوری، به عنوان فاز دوم این پروژه در نظر گرفته شده است. اما اظهارات روز چهارشنبه وزیر صمت در خصوص قیمت جدید خودروها این گونه بود که شورای رقابت در حال تصمیم گیری است و ما رویکردهایمان را به شورای رقابت منتقل کردیم و امیدواریم در تفاهم با هم شرایط مناسبی برای مردم فراهم کنیم.

 همچنین روز چهارشنبه هفته گذشته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس با فعالان بازار سرمایه، به بحث و بررسی پیرامون موارد مرتبط با بازار سرمایه پرداخت که مواردی از جمله نرخ خوراک و قیمت‌گذاری دستوری به عنوان موضوعات اصلی این نشست بوده است.

 در این جلسه که رئیس و اعضای کمیسیون مجلس، برخی فعالان بازار سرمایه، مدیران کانون کارگزاران و کانون نهادها و نمایندگان اصناف از جمله پتروشیمی‌ها، سیمانی‌ها، سنگ‌آهنی‌ها و خودرویی حضور داشتند، بر حمایت از بازار سرمایه و نقش‌آفرینی در برنامه هفتم توسعه تأکید شده است.

 همچنین در این جلسه تأکید شده که مجلس مصمم است مشکلات بازار سرمایه از جمله نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها را حل کند.

 در روز جاری نیز عرضه اولیه نماد بمولد صورت گرفت و قیمت کشف شده برای مرحله عرضه به عموم قیمت ثابت و معادل 6,822 ریال بوده است.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

 بازار این روزها به‌قدری بی‌رمق و بدون معامله در حال نوسان است که تغییرات شاخص را می‌توان نادیده گرفت و گفتن جملاتی همچون شاخص در محدوده‌های حمایتی و... قرار دارد شاید تکرار مکرراتی بیش نیست. ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران به کانال 6 هزار همتی سقوط کرده است. بازدهی شاخص کل پس از گذشت سه سال از افت تاریخی خود (مردادماه 1399) همچنان منفی است و در روزهای گذشته به طور مفصل دراین‌خصوص صحبت کرده‌ایم. بازدهی شاخص از سقف تاریخی سال 99 بیش از 5 درصدی منفی شده است. 

 ابهامات بازار زیاد است و مدیران اقتصادی و دولتی راه کاری برای خروج از این بحران ندارد. شاید هم می‌خواهند که نداشته باشند و بازار در این وضعیت باقی بماند. اما به هر حالی چیزی که مهم بازار سرمایه خود به عنوان دماسنج اقتصادی شناخته می‌شود؛ اما حال این دماسنج خیلی مساعد نیست.

 اما از منظر تکنیکالی که به خواهیم به شاخص کل نگاهی داشته باشیم میانگین متحرک 200 روزه و 55 روزه شاخص در حال نزدیک‌شدن به هم هستند شاید فاصله‌های ایجاد شده در این دو میانگین فاصله‌های قابل‌توجهی باشد؛ اما به‌هرحال شاخص کل در میان این دو میانگین در یک مسیر خطی در حال حرکت است .

 خط روند اندیکاتور RSI که روزهای ابتدایی ماه جاری روند نزولی خود را شکسته بود و برای اهالی تکنیکالیست به عنوان یک سیگنال کم‌رنگ صعودی مدنظر قرار گرفته بود باز هم در محدوده‌های 35 واحدی قرار گرفته است که این موضوع را نشان می‌دهد بازار خیلی در هیجان فروشی فرونرفته است و خیلی هم علاقه‌ای به مثبت‌شدن ندارد.

کل