به گزارش اکوایران ، شرکت‌هایی که به دنبال عرضه عمومی سهام خود هستند؛ برای عرضه اولیه سهام خود در یک بازار مالی، ملزم به رعایت قوانین آن بازار هستند. بازار‌های مالی نیز برای شکل‌گیری فضای اقتصادی شفاف و عدم وجود اطلاعات پنهانی، شرکت‌های تازه وارد را قبل از عرضه اولیه ملزم می‌کنند تا اطلاعاتی را به عنوان بخشی از یک ثبت نام دو قسمتی که شامل یک دفترچه و سند دوم است و اطلاعات با اهمیت دیگری را نیز مشمول می‌شود، افشا کند. این اطلاعات شامل تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدات خود شرکت از محیط رقابتی است که در آن فعالیت می کند.

در بازار‌های سهامی جهانی شرکت های تولیدی تنها نهادهایی نیستند که مشمول مقررات افشای سختگیرانه هستند. شرکت های کارگزاری، مدیران سرمایه گذاری و تحلیلگران نیز باید هر گونه اطلاعاتی را که ممکن است بر سرمایه گذاران تأثیر بگذارد و شرکت‌ها را نیز متأثر کند، افشا کنند. برای محدود کردن مسائل تضاد منافع، تحلیلگران و مدیران مالی نیز باید هر گونه سهامی را که شخصاً مالک آن هستند، افشا کنند.

اهمیت افشای اطلاعات در بازار‌های سهامی

بحران‌های مالی، معمولا از عدم شفافیت قبلی نشأت می‌گیرند. زمانی که اطلاعات به صورت صحیح افشا نشوند؛ تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران از عدم قطعیت بالاتری برخوردار می‌شود. علاوه بر سرمایه‌گذاران که بزرگترین مصرف کننده اطلاعات افشا شده به شمار می‌روند؛ خود شرکت‌ها نیز از عدم انتشار صحیح اطلاعات ضربه می‌خورند.

چه شرکتی اهرمی تلقی می‌شود؟

اهمیت افشای اطلاعات به صورت صحیح زمانی معلوم می‌شود که سازمان‌ها و نهاد‌های مالی به دلیل عدم دسرسی به منابع اطلاعاتی قابل اطمینان در تحلیل‌های خود دچار انحراف از واقع می‌شوند. حال در صورتی که کیفیت اطلاعات منتشره، صحت و حتی زمان انتشار درست نباشد؛ نهاد‌های سیاست‌گذار که یکی از مصرف کننده‌های اطلاعات شرکت‌ها به شمار می‌روند نیز دچار انحراف از واقع می‌شوند. در این شرایط احتمال افسار گریختن بحران‌های اقتصادی بالا می‌رود و بازار‌های مالی از ریسک سرمایه‌گذاری غیر منطقی برخوردار می‌شوند که موجب کوچ سرمایه از آن بازار می‌شود.

چه اطلاعاتی در بازر‌های سهامی جهان افشا می‌شود؟

مقررات فدرال مستلزم افشای تمام اطلاعات مالی مربوطه توسط شرکت های پذیرفته شده در بورس است. علاوه بر داده‌های مالی، شرکت‌ها موظفند تحلیل‌های خود را از نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای خود آشکار کنند. حتی تغییرات اساسی در چشم انداز مالی آنها باید به موقع منتشر شود. همانطور که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) الزامی شده است، افشاها شامل موارد مربوط به وضعیت مالی شرکت، نتایج عملیاتی و عایدی مدیریت است.

قرارداد اختیار معاملات چه کاربردی دارد؟

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از همه شرکت های سهامی عام می خواهد که دو گزارش سالانه مربوط به افشا را تهیه و منتشر کنند. یکی از گزارش‌ها برای خود SEC و دیگری برای سهامداران شرکت است. این گزارش‌ها باید با تغییر اساسی رویدادها توسط شرکت به‌روزرسانی شوند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به افشای مشخصی نیاز دارد زیرا انتشار گزینشی اطلاعات سهامداران را در مضیقه قرار می دهد. برای مثال، خودی ها می‌توانند از اطلاعات غیرعمومی مادی برای منافع شخصی به هزینه عموم سرمایه گذاران استفاده کنند. الزامات افشای مشخص شده این اطمینان را ایجاد می کند که شرکت ها به اندازه کافی اطلاعات را منتشر می کنند تا همه سرمایه گذاران در یک میدان بازی یکنواخت باشند.

بورس تهران نیز افشای اطلاعات با اهمیت را در دو گروه، الف و ب در اختیار عموم قرار می‌دهد.