به گزارش اکوایران، در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران در مجموع نزولی بود و شاخص در حالی که در هفته پیش به زیر سطح 2 میلیونی سقوط کرده بود، در هفت اخیر از نیمه کانال 1.9 میلیونی نیز پایین آمد.

در روز شنبه شاخص کل 16 هزار و 61 واحد پایین آمد و هزار و 558 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. روز یکشنبه شاخص 3 هزار و 478 واحد افت کرد و 433 میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد. 

روز دوشنبه شاخص 29 هزار و 411 واحد بالا آمد اما 293 میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. سه‌شنبه بار دیگر شاخص قرمز شد و 18 هزار و 216 واحد افت کرد و 701 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. 

روز چهارشنبه شاخص 8 هزار و 384 واحد رشد کرد و 159 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 27 هزار و 58 واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 1.4 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 17 هزار و 106 واحد پایین‎‌تر ایستاد و بازدهی منفی 2.5 درصدی را ثبت کرد.

روند تغییرات ارزش معاملات خرد نیز در مجموع نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 3 هزار و 570 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 4 هزار و 79 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 12 درصدی داشته است. 

در مجموع کل هفته 2 هزار و 144 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 429 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته 10 درصد بیشتر است.

بدین ترتیب شاخص در روز چهارشنبه توانست سطح حمایت را حفظ کند و با حمایت در مرز یک میلیون و 938 هزار واحدی، 8 هزار واحد بالاتر برود و به نیمه کانال نزدیک شود. بازار همانند روزهای قبل با مازاد عرضه مواجه بود اما تقویت تقاضا در نیمه دوم معاملات سیگنال مثبتی برای معامله گران است. با این همه بورس تهران به افزایش شفافیت و اعتماد سازی نیاز دارد تا بتواند سرمایه‌های خارج شده را بازگرداند وگرنه روند خرج پول حقیقی نگران کننده است. در تمامی روزهای معاملاتی این هفته پول حقیقی از بازار سرمایه خارج شد و روز چهارشنبه هفتمین روز متوالی را ثبت کرد. در نتیجه بخشی از بازار همچنان در انتظار برخی تصمیمات سیاست گذار همانند نرخ انرژی است تا استراتژی سرمایه گذاری خود را تعیین کند. این انتظار در حجم پایین معاملات نمایانگر است. شاید این انتظار در شهریور ماه به پایان برسد، به شرطی که سیاست گذار شفاف و روشن تصمیم بگیرد. 

بورس