به گزارش اکوایران شاخص مدیران خرید بخش صنعت در چین برای ماه اوت از سوی اداره ملی آمار این کشور برابر 49.7 واحد اعلام شد؛ این در حالی بود که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز میزان این شاخص را برابر 49.4 واحد پیش‌بینی کرده بودند؛ به این ترتیب می‌توان گفت وضعیت تولید در چین در ماه اوت بهتر از انتظار بوده است. انتشار این داده بهتر از پیش‌بینی سیگنال مثبتی برای بازارهای کالایی دنیا و همچنین بازارهای سهام آسیایی به همراه داشت.

تولیدکنندگان چینی در مرز فرار از رکود

اگرچه انتشار داده PMI صنعتی چین بهتر از حد انتظار باعث امیدواری فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا به بازگشت مثبت دومین اقتصاد جهانی به مسیر رشد شد، اما ذکر این نکته نیز ضروری است که این شاخص همچنان در فاز رکودی قرار دارد و این موضوع ریسکی مهم در مسیر رشد بازارهای به‌خصوص بازارهای کالایی محسوب می‌شود.

سطح 50 واحد مرز تعیین رکود و رونق در شاخص PMI است، در صورتی که شاخص مدیران خرید، در سطحی کمتر از 50 واحد قرار گیرد، نشان از آن دارد که بخش مورد بررسی دچار وضعیت رکود شده و قرار گرفتن آن در سطحی بیش از 50 واحد نشان از وضعیت رونق دارد. شاخص مدیران خرید بخش صنعت چین از ماه آوریل امسال به کمتر از 50 واحد سقوط کرد و ظرف 5 ماه اخیر از آوریل تا اوت در این محدوده نوسان دارد. این در حالی بود که رفع محدودیت قرنطینه‌ای در چین از ابتدای سال جاری میلادی و امیدورای نسبت به بازگشت سریع دومین اقتصاد جهانی به مسیر رشد باعث شده بود تا این شاخص ظرف 3 ماه ابتدایی سال در نرخی بالاتر از 50 واحد جای گیرد. اما پس از آنکه مشخص شد، تاثیر واقعی رفع محدودیت کرونایی بر بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد محدود است، مجدد این شاخص به کمتر از 50 واحد سقوط کرد و در 5 ماه بعدی سال در محدوده 48 و 49 واحدی نوسان داشت.

با این وجود شاخص مدیران خرید بخش تولید در چین برای ماه اوت نسبت به 5 ماه قبل بهبود داشته و به مرز 50 واحد نزدیک شده است. این موضوع بیانگر آن است که حمایت‌های دولت پکن برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد تاثیر مثبتی بر واحدهای تولیدی بر جای گذاشته و بر میزان فعالیت آن‌ها افزوده است.  

تقاضای صادراتی به کمک صنایع چینی می‌آید؟

شاخص مدیران خرید رسمی چین عمدتا بر واحدهای بزرگ واقع در مناطق داخلی این کشور نظارت دارد و بنابراین از روند تقاضای داخلی تاثیر زیادی می‌گیرد. این در حالی است که شاخص مدیران خرید Caixin بر جمع‌آوری داده از واحدهای واقع در بنادر که عمده آن‌ها نیز صنایع متوسط تحت اختیار بخش خصوصی هستند نظارت دارد. بنابراین تقاضای صادراتی بر شاخص مدیران خرید Caixin اثرگذاری به مراتب بیشتری دارد. شاخص مدیران خرید Caixin ظرف ساعات پایانی روز 31 اوت منتشر شده و انتشار آن روند نوسان نرخ کالایی‌ها در بازارهای جهانی را مشخص می‌کند.