به گزارش اکوایران، رینگ پتروشیمی‌ها در هفته منتهی به روز جمعه یازدهم شهریور ماه با رشد تقاضا و افزایش حجم معاملات مواجه شد؛ افزایش عرضه و افزایش سهمیه خرید متقاضیان در هفته ابتدایی ماه از عوامل اصلی این رونق بود. در این شرایط سیگنال‌های کلی حاکم بر بازار از احتمال استمرار رونق در رینگ پتروشیمی در هفته جاری خبر می‌دهد.

احتمال تغییر نرخ ارز معیار محرک رینگ پتروشیمی

ظرف روز شنبه یازدهم شهریور ماه مصوبه هیات وزیران در خصوص تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اعلام شد. بند سوم این مصوبه شائبه نزدیک شدن به پایان استفاده از نرخ 28 هزار و 500 تومانی در تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی را مطرح کرد.

در بند سوم مصوبه هیات وزیران در خصوص تعیین و تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها آمده است: به منظور تنظیم بازار روغن موتور، شوینده‌ها، نوشیدنی‌ها و صنعت نساجی، قیمت پایه روغن پایه (لوبکات)، آلکیل بنزن خطی، پلی‌اتیلن ترفتالات و پلی‌استایرن در بورس کالا به تشخیص کارگروهی متشکل از وزارت‌خانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصاد و دارایی، از طریق تعدیل بهای خوراک دریافتی تولیدکنندگان این محصول تعدیل خواهد شد.

درحالی این مصوبه بر کنترل بازار با تعدیل نرخ پایه تاکید دارد که هم‌اکنون نرخ ارز معیار در تعیین نرخ پایه تمامی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی برابر  28 هزار و 500 تومان تثبیت شده و بنابراین قیمت‌های پایه در کف قرار دارد. برخی  فعالان بازار این مصوبه را زمینه‌سازی در خصوص تغییر نرخ ارز معیار پتروشیمی‌ها به استثنا چند گروه کالایی خاص استنباط  کردند.

به این ترتیب احتمال تغییر نرخ ارز معیار در تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی می‌تواند محرک  تقاضا در رینگ پتروشیمی ظرف هفته جاری باشد.

بازگشت انتظارات تورمی حامی دوم رینگ پلیمرها

 ظرف بیش از یک ماه اخیر دلار در بازار آزاد در محدوده 48 و 49 هزار تومان نوسان داشته است؛ از دست رفتن کانال قیمتی 50 هزار تومانی عامل کاهش تقاضا و فروکش رقابت در رینگ پتروشیمی‌ها   در محصولاتی بود که میزان تقاضا بیش از عرضه است. در این شرایط از ساعات ابتدایی روز یکشنبه 12 شهریور ماه، مجدد نرخ ارز سودای صعودی دیگر برداشت و احتمال بازگشت به کانال 50 هزار تومانی مطرح شد. افزایش نرخ دلار در بازار آزاد محرک مهم رونق رینگ پتروشیمی در هفته جاری خواهد بود.

افزایش تولید سومین  محرک رینگ پتروشیمی

با آغاز فصل گرما در کشور، صنایع با محدودیت‌هایی در تامین برق مواجه شدند. این محدودیت‌ها از نیمه تیر تا نیمه مرداد ماه شدت بیشتری به خود گرفت.  اما با کاهش دمای هوا در کشور از میان محدودیت برق صنایع در کشور کاسته شده و در این شرایط صنایع تکمیلی با رشد تولید به افزایش خرید روی می‌آورند. به این ترتیب رینگ محصولات پتروشیمی با احتمال رشد تقاضا ظرف دومین هفته از شهریور  ماه روبرو است.

رشد حجم معامله در رینگ پلیمر و شیمیایی‌ها

واحدهای پلیمری در هفته گذشته منتهی به روز جمعه 11 شهریور ماه بالغ بر  بالغ بر 112 هزار تن محصول در بازار فیزیکی عرضه کردند که تقاضایی بالغ بر 170 هزار تن برای این محصول به ثبت رسید و در نهایت بالغ بر 99 هزار تن محصول از این بازار مورد معامله قرار گرفت. این رقم بیشترین حجم فروش این محصولات از این بازار پس از نیمه مرداد ماه بود.

همچنین و احدهای شیمیایی در هفته گذشته منتهی به روز جمعه 11 شهریور ماه نیز 48 هزار و 400 تن محصول در رینگ پتروشیمی بورس کالا عرضه کردند؛ برای این محصول تقاضایی برابر 48 هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش حدود 37 هزار تن محصول از این بازار منجر شد