به گزارش اکوایران، در معاملات روز دوشنبه سیزدهم شهریور 1402، شاخص کل بورس تهران 24 هزار و 493 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 136 هزار و 142 واحد رسید. 

شاخص کل هم وزن بورس نیز با افزایش 7 هزار و 263 واحد در رقم 720 هزار و 903 واحدی ایستاد. 

شاخص کل فرابورس نیز با رشد 218 واحدی به رقم 26 هزار و 572 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن  فرابورس  با افزایش هزار و 211 واحدی به سطح 129 هزار و 455 واحد رسید. 

نامه رئیس کل بانک مرکزی

امروز محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در نامه به وزیر نفت نوشت «در خصوص نرخ تسعیر ارز محاسبه قیمت خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ نمایند تا نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا قرار گیرد.»

بدین ترتیب نرخ 28 هزار و 500 تومانی کنار گذاشته شد و نرخ 37 هزار و 500 تومانی جایگزین آن شد. تغییری که در مجموع اثر مثبت بر بازار سهام داشت. 

ورود سرمایه به بورس

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام پس از 2 روز بار دیگر مثبت شد و 214 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.  

امروز نماد شستا بیشترین ورود را داشت که ارزش آن 41 میلیارد تومان بود. پس از شستا، نمادهای شپنا، هجرت، شاوان، برکت و تاپیکو بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای خودرو، نوری، وبملت، وبصادر و غمایه اختصاص داشت.

بورس

نمادهای اثرگذار بر شاخص‌  بورس  و فرابورس

امروز نمادهای تاپیکو، شستا، شپنا، فولاد، نوری، شبندر و شتران نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل شسپا، همراه و ثفارس از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای آریا، صبا و وسپهر بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای شگویا، گلدیرا و نیان بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل  فرابورس  داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد تکاردان بیشترین تراکنش را داشت و شستا و شپنا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در  فرابورس  نیز دی، بمولد و کرمان بیشترین تراکنش را داشتند.  

رشد ارزش معاملات سهام 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 238 هزار و 797 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 226 هزار و 809 میلیارد تومان بود که 95 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 28 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 6 هزار و 606 میلیارد تومان رسید. 

بورس

نمادهای پرمعامله بازار سهام 

در معاملات امروز نماد شپنا بیشترین ارزش معاملات  بازار سهام  را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات  آن 216 میلیارد تومان بود. 

پس از شپنا، دی بیشترین ارزش معاملات را داشت و خگستر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خودرو و خساپا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام دی با تعداد 979 میلیون و 185 هزار و 58 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به کرمان تعلق داشت. دو نماد خودرو و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌های خرید و فروش بورس  

در معاملات دوشنبه، 100 نماد صف خرید داشتند و 400 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 18 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 359 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 7 درصدی به 314 میلیارد تومان رسید.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس