شرکت مجتمع فولاد خراسان نزدیک به 5 درصد از تولیدات میلگرد، بلوم و بیلت و همچنین نزدیک به 3 درصد از گندله و آهن اسفنجی کشور را تولید می‌کند. در سال 1401 بیش از 115 میلیون تن از انواع محصولات فولادی در کشور تولید شده است که سهم فخاس بیش از 3.7 میلیون تن از این محصولات تولید شده در کشور را به خود اختصاص داده است.

 بیش از 55 درصدی سهام این نماد در اختیار مؤسسه صندوق بیمه تأمین اجتماعی روستاییان و عشایر است و 33 درصد از آن نیز به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن فلزات تعلق دارد که می‌توان گفت صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر و فولاد مبارکه اصفهان از مالکان و مدیران این شرکت هستند. شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن فلزات جز سهام‌داران عمده مجموعه‌های بزرگ معدنی و فولادی ایران از قبیل شرکت‌های؛ معدنی و صنعتی گل گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، سنگ آهن گهرزمین، شرکت ملی مس، معدنی و صنعتی صبانور، مجتمع فولاد خراسان، آهن و فولاد ارفع، پویا انرژی، کارخانجات کابل‌سازی شهید قندی، تجلی توسعه معادن و فلزات، گسترش کاتالیست ایرانیان، پرتو تابان معادن و فلزات و شرکت کک طبس محسوب می‌شود.

 رقبای اصلی این شرکت در بازار داخلی فولاد خوزستان، فولاد ارفع، فولاد هرمزگان است که در بخش فروش داخلی و از طریق بورس کالا به رقابت می‌پردازند.

 از جمله محدودیت‌هایی که برای این شرکت و هم‌گروهی‌های آن وجود دارد بحث حامل‌های انرژی همچون برق و آب در تابستان و گاز در زمستان است که در این چند سال اخیر با مشکلات متعددی همراه شده است.

فخاس

 تأمین مواد اولیه همچون گندله، الکترود و قراضه به‌عنوان چالش‌های اصلی این شرکت است و به دلیل مشکلات و دشواری در وصول و انتقال درآمدهای صادراتی ریسک تجاری این شرکت در بازارهای صادراتی بیش از پیش خود نمایی می‌کند اما شرکت گزینه تهاتر محصولات صادراتی با کالاهای مورد نیاز وارداتی را به عنوان راه حل این موضوع انتخاب کرده است. اما مشکل تأمین ارز برای مخارج تجهیزات و ماشین‌آلات از جمله مشکلاتی است که کماکان پابرجا است.

 نماد فخاس در آخرین گزارش سه ماهه حسابرسی نشده خود در سامانه کدال اعلام کرده است که با فرض فروش شمش و میلگرد به ترتیب با قیمت‌های 550 و 600 دلار و نرخ تسعیر ارز 37 هزار و 500 تومان می‌تواند به ازای هر سهم سود 227 تومان را برای سال مالی 1402 شناسایی کند. این در حالی است که شرکت این ارقام را با فرض هزینه برق مصرفی هر کیلو وات 700 تومان و گاز مصرفی هر مترمکعب 3 هزار تومان در نظر گرفته است.

 نماد فولاد خراسان با ارزش بازاری در حدود 26 هزار میلیارد تومان در مرداد ماه سال جاری فروش بیش از 1980 میلیارد تومانی را ثبت کرده است. این رقم برای تیر ماه روی عدد 1718 میلیارد تومان قرار دارد که نشان از فروش خوب تابستانه این نماد می‌دهد. این نماد برای دو ماهه تابستان 1402 در مجموع فروش 3 هزار و 698 میلیارد تومانی را ثبت کرده است در که در مقایسه با بهار 1402 (سه ماه ابتدای سال جاری) با رشد 15 درصدی همراه شده است.

فخاس2

 فخاس در تیر و مرداد سال 1401 به ترتیب اراقم 865 و 1018 میلیارد تومان را به عنوان فروش ماهانه در کارنامه خود ثبت کرده است.

 همچنین طبق آخرین گزارش فصلی منتشر شده توسط این شرکت این نماد با حاشیه سود ناخالص 46 درصدی و حاشیه سود خالص 42 درصدی برای سه ماهه ابتدایی سال 1402 روبرو شده است. که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی را ثبت کرده است. این ارقام برای دوره قبل به ترتیب 31 درصدی برای سود ناخالص و 26 درصدی برای سود خالص ثبت شده است.

نمودار قیمتی فولاد خراسان

 

فخاس3