به گزارش اکوایران، قیمت پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در سومین هفته از شهریور ماه بر مبنای نرخ حواله ارز در بازار مبادله اعلام شد. این دومین هفته بود که قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی از نرخ تسعیر ارز 28 هزار و 500 تومانی جدا شد و دلار 37 هزار و 500 تومان مبنای تعیین قیمت‌های پایه شد.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته پیش رو با ترکیبی از افزایش و کاهش نرخ اعلام شد. نرخ تسعیر ارز  نسبت به هفته قبل تغییر محسوسی نداشت و همچنان نوسان بهای محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار جهانی سیگنال‌ساز اصلی بهای پایه بود. افزایش نرخ محصولات شیمیایی در بازارهای جهانی ظرف هفته اخیر باعث شد تا بهای پایه این محصولات عمدتا افزایشی اعلام شود، اما عقبگرد بهای محصولات پلیمری در بازار جهانی باعث شد تا از نرخ آن‌ها کاسته شود و به این ترتیب قیمت پایه محصولات پلیمری عمدتا با افت اعلام شد. البته صعود یکباره بهای نفتا در بازارهای جهانی باعث می‌شود تا نرخ جهانی محصولات پلیمری در میان مدت افزایشی شده و به این ترتیب کاهش نرخ‌های پایه ادامه‌دار نباشد.  

 ظرف هفته منتهی به روز جمعه هشتم سپتامبر با ثبت رشد هفتگی 5.5 درصدی با نرخ 667 دلار به ازای هر تن معامله شد که این رقم بیشترین نرخ فروش آن پس از نیمه آوریل امسال بود. بازگشت نفتا به مسیر رشد نرخ با افزایش هزینه تولید محصولات پلیمری از رشد نرخ آن‌ها در میان مدت حمایت می‌کند. افزایش بهای نفتا در بازارهای جهانی بر قیمت محصولات پتروشیمی در بازار داخل نیز اثرگذار شده و رشد نرخ‌های پایه را به دنبال دارد.          

فروکش تب خرید

تغییر نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها در نیمه شهریور ماه به کاهش حجم معاملات این محصولات در بازار فیزیکی بورس کالای ایران منجر شد. فروکش تب خرید مواد اولیه ارزان و در عین حال افزایش نیاز صنایع تکمیلی به نقدینگی به علت رشد قیمت‌های پایه مهم‌ترین دلیل  کاهش حجم فروش محصولات پتروشیمی در دومین هفته از شهریور ماه بود.

میزان حجم فروش محصولات پلیمری از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از 99 هزار تن در هفته منتهی به 10 شهریور به 85 هزار تن در هفته منتهی به 17 شهریور کاهش یافت و به این تریتب حجم فروش در این رینگ کاهشی 16 درصدی داشت. این در حالی بود که در این فاصله زمانی  ارزش معاملات از 32.8  هزار میلیارد ریال در هفته منتهی به 10شهریور به 33 هزار میلیارد ریال افزایش داشت. افزایش نرخ‌های پایه باعث شد تا علی‌رغم کاهش 16 درصدی حجم معاملات به میزان 0.6 درصد بر ارزش معاملات افزوده شود.

ظرف هفته منتهی به 17 شهریور  ماه حجم معامله محصولات شیمیایی از رینگ فیزیکی بورس کالا به 27 هزار و 400 تن رسید که ظرف هفته قبل یعنی هفته منتهی به 10 شهریور بالغ بر 36 هزار و 800 تن محصول از این بازار مورد معامله قرار  گرفت. به این ترتیب با تغییر نرخ تسعیر ارز 36 درصد از حجم فروش شیمیایی‌ها کاسته شد. این در حالی بود که رشد نرخ‌های پایه از ارزش معاملات حمایت کرد. ارزش معاملات در رینگ شیمایی در هفته منتهی به 17 شهریور به 5.88 هزار میلیارد ریال رسید؛ این در حالی است که ارزش معامله در رینگ شیمیایی در هفته منتهی به 10 شهریور برابر 6.99 هزار میلیارد ریال بود. به این ترتیب در حالی که 36 درصد از حجم فروش شیمیایی‌ها در بازه یک هفته‌ای کاسته شد، از ارزش معامله به میزان 18.8 درصد کاسته شد.