به گزارش اکوایران، موسی احمدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با خبرنگاران اعلام کرده است که بازار سرمایه قلب تپنده اقتصاد یک کشور است، لذا هر جریان و اتفاق مثبت می‌تواند تأثیر بسزایی بر روند معاملات بورس داشته باشد و اعتمادسازی را در سطح جامعه و بین سرمایه‌گذاران افزایش دهد. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به خبرگذاری بازار سرمایه اعلام کرده است که شفافیت به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم در فضای اقتصادی کشور، فضای سرمایه‌گذاری در بازارها را بهبود می‌بخشد، افزایش شفافیت راه را برای افزایش امنیت سرمایه‌گذاری برای مردم به شرط آنکه سواد مالی خود را ارتقا داده باشند، فراهم خواهد کرد.

اما بازار چیز دیگری را نشان می‌دهد، بازاری که به اندازه کافی سواد مالی در آن وجود دارد که با شنیدن خبر تغییر نرخ خوراک گاز و سوخت صنایع خود را با شرایط و پیش بینی‌های آینده درآمدی شرکت وقف دهد. بازار و اهالی بازار سرمایه به اندازه کافی سواد مالی دارند؛ اما رانت خبری ندارند که پس از 50 روز با انتشار نامه، علت سقوط چندماهه بورس را درک کنند و رئیس این سازمان از سیو سود عده‌ای در بازار خبر دهد.

 اهالی بازار سرمایه به‌اندازه‌ای سواد مالی دارند که با ایجاد ابهامات سنگین و غیرقابل پیش بینی بودن بازار چند مدتی است که دست به خرید یا فروش نبرند تا وضعیت این قلب تپنده اقتصاد که در حال حاضر پس از سکته سال 1399 در کما قرار دارد کمی بهتر شود.

 اهالی بازار سرمایه این‌قدر سواد دارند که دولت بی‌پول را ببیند که دست بر جیب سهام‌دار می‌کند و با افزایش عوارض صادرات، قیمت‌گذاری دستوری، مالیات‌های متفاوت و... حال بازار سرمایه را بدتر می‌کند .

 قلب بازار سرمایه چند مدتی است که از تپش افتاده است و شبیه به یک خط صاف روی نمودارهای، تابلوهای معاملاتی و نقشه بازار خود را نشان می‌دهد و با عدم شفافیت روبرو است، با عدم اعتماد سازی روبرو است، با عدم رقابت و بازارهای انحصاری و قیمت گذاری دستوری روبرو است.

 بازار بورس اوراق بهادار تهران امروز نیز همچون روزهای گذشته کمترین ارزش معاملاتی را به خود گرفت که البته قرار گرفتن این روز در بین دو تعطیلی بی تأثیر نبوده است. قیمت کالاهای در بازارهای جهانی در انتهای هفته گذشته رخ سبزی را به خود گرفتند این موضوع بدون واکنش بازار سرمایه در روز جاری رقم خورد و تنها گروه خودرویی آن‌ها با اعداد و ارقام کم مورد توجه و استقبال خریداران قرار گرفت.

 در حال حاضر انتظاری که برای بازار سرمایه وجود دارد انتشار گزارش ماهانه شرکت‌ها برای شهریور ماه سال جاری است و در حال حاضر نمادها و شرکت‌های سرمایه گذاری در اطلاعات شهریور ماه خود را روی سامانه‌های کدال قرار داده‌اند.

 همچنین انتظار برای ارائه گزارش‌های شش ماه شرکت‌ها که نشان از وضعیت نیمه اول تولید و فروش آن‌ها است برای فعالان بازار سرمایه حائز اهمیت است. از سویی هم خبرهای ریز و درشت در مورد بودجه نویسی در این ماه به گوش می‌رسد نیز می‌تواند بازار را تحت تأثیر خود قرار دهد.

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز امروز با افت 2 هزار و 800 واحدی به کار خود پایان داد و نمادهای حکشتی و شستا بیشترین تأثیر مثبت را روی شاخص کل داشتند؛ اما این تلاش بی تاثیر بود و توان نمادهای فارس، شپنا و نماد شبندر برای منفی کردن شاخص بیشتر و قوی‌تر بود.

 ارزش گروه خودرویی‌ها در نیمه دوم کمی افزایشی شد و ارزش معاملاتی بیش از 356 میلیارد تومانی را به خود گرفتند و با گروه شیمیایی‌ها که رقم 181 میلیارد تومان ارزش معاملاتی را ثبت کرده بودند اختلاف قابل توجهی را ایجاد کردند.

 ارزش معاملات نقد بازار بورس اوراق بهادار تهران نیز امروز روی رقم 3 هزار میلیارد تومان نشست تا کماکان میانگین 3 هزار میلیارد تومانی برای ارزش بازار حفظ شده باشد.

 فرابورس نیز با افت 10 واحدی عملاً نشان داد که همه چیز را برای بعد از تعطیلات و گزارش ماهانه شرکت‌ها گذاشته است.

کل