به گزارش اکوایران استقبال از عرضه محصولات زنجیره آهن و فولاد در میانه زنجیره به مراتب بهتر از ابتدای زنجیره است. عدم توازن در ظرفیت‌سازی در بخش‌های مختلف زنجیره عامل اصلی بروز این وضعیت است.

تقاضا نرخ آهن‌اسفنجی را گران کرد

در اولین هفته از مهر ماه امسال بالغ بر 107 هزار تن آهن‌اسفنجی با قیمت پایه‌ای برابر 11 هزار و 700 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضاایی بالغ بر 182 هزار و 500 تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش 107 هزار تن آهن‌اسفنجی از این بازار انجامید.

برتری تقاضا نسبت به عرضه در رینگ آهن‌اسفنجی باعث شد تا متقاضیان برای کسب سهم از این محصول دست به رقابت قیمتی با یکدیگر زدند؛ به‌نحوی که میانگین نرخ فروش این محصول به 12 هزار و 240 تومان رسید. به این ترتیب تقاضا، باعث افزایش 4.6 درصدی نرخ تمام شده این محصول شد.  

از هفته پایانی شهریور ماه مجدد خرید آهن‌اسفنجی از رینگ صنعتی بورس کالا منوط به مشتریان دارای کد بهین‌یابی شد، اما این الزام به رکود این بازار نینجامید.

رونق نسبی در رینگ گندله

واحدهای معدنی کشور در دومین هفته از مهر ماه بالغ بر 5852 هزار تن گندله آهن در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 296 هزار تن به ثبت رسید که در نهایتبه فروش 243 هزار تن گندله آهن از این بازار منجر شد.

قیمت پایه این محصول برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران برابر 4 هزار و 637 تومان تا 4 هزار و 684 تومان تعیین شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 296 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 243 هزار تن گندله از این بازار انجامید.

کنسانتره بدون مشتری ماند

در روز شنبه هشتم مهر ماه بالغ بر 505 هزار و 800 تن کنسانتره آهن با قیمت پایه‌ای در بازه 3 هزار و 370 تومان تا 3 هزار و 570 تومان عرضه شده؛ میزان تقاضای ثبت شده برای این محصول محدود و برابر 260 هزار تن بود و در نهایت به فروش 150 هزار تن کنسانتره آهن از این بازار با میانگین قیمت 3 هزار و 580 تومان انجامید. در حالی که تقاضا برای اغلب محصولات کنسانتره آهن محدود بود؛ استقبال خوبی از کنسانتره آهن شرکت گهر زمین انجام شد و تمامی محصول این شرکت با رقابت قیمتی معامله شد؛ همچنین تقاضا برای کنسانتره شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز خوب بود اما محصول سایر واحدهای فرآوری در این بازار بدون مشتری ماند.