به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص‌های‌ بازار سهام نوسان کم‌دامنه‌ای داشتند. برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه یکم آبان- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه شاخص کل 7 هزار و 237 واحد رشد کرد و شاخص کل هم‌وزن 3 هزار و 908 واحد صعود کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  60 واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس افزایش 786 واحدی داشت. 

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت غلتک سازان سپاهان (فسازان)، شرکت تولیدی چدن سازان (چدن) و شرکت سرمایه گذاری مسکن (ثمسکن) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران (سدبیر)، شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال غرب (ثغرب) و شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس (ثپردیس) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای آباد (شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران)، چفیبر (شرکت فیبر ایران) و دسبحان (شرکت سبحان دارو) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنعت روی زنگان (زنگان)، شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر) و شرکت بیمه تجارت نو (بنو) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، 61 نماد صف خرید داشتند و 62 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 38 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 146 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 39 درصدی به 174 میلیارد تومان رسید.

020730

پیش بینی بورس امروز 

معاملات دیروز بورس تهران با روند صعودی شاخص کل آغاز شد. در نیمه دوم معاملات این روند متوقف شد اما شاخص ریزش نکرد و با روند باثباتی معاملات یکشنبه را به پایان برد. 

نمادهای فولاد، شپنا، فملی، ثشاهد و شیران بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند و فخاس، وغدیر و جم مانع رشد بیشتر شاخص شدند. 

اما دیروز تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز متوالی منفی شد و 59 میلیارد تومان از بازار خارج شد که نسبت به روز قبل افت 49 درصدی داشته است. نمادهای وبملت، خاور، وآیند، شاوان، فملی، دی، ثعمرا، وپاسار، کگاز و شتران بیشترین خروج سرمایه را داشتند.

در مقابل گروه انبوه سازی و املاک و مستغلات بیشترین ورود پول را داشت و نمادهای ثشاهد، چدن، ساوان در صدر جدول ورود سرمایه حقیقی بودند. 

بدین ترتیب در آخرین روز مهر ماه شاخص‌های بورس رشد کردند، اما همچنان رشد شاخص کل کوتاه دامن است. ارزش معاملات خرد سهام نیز همچنان کم است و در محدوده 3 هزار میلیارد تومان قرار دارد. در این میان چشم امید معامله گران به گزارش‌های مالی شرکت‌ها است که در سامانه کدال منتشر می‌شود. با توجه به حجم بالای گزارش‌ها، انتظار می‌رود اثر این گزارش‌ها به تدریج در روزهای آتی در بازار دیده شود. ناظران انتظارات مثبتی نسبت به گزارش‌های مالی دارند. از این رو، در صورت تحقق این انتظارات، می‌توانیم شاهد رشد قیمت‌ها باشیم.

020730