به گزارش اکوایران رینگ صنعتی بورس کالای ایران در اولین هفته از آذر ماه امسال میزبان عرضه محصولات ابتدایی زنجیره آهن و فولاد از سنگ‌آهن تا آهن‌اسفنجی بود؛ در حالی که تقاضا برای محصولات ابتدایی زنجیره در این بازار محدود بود، تمامی آهن‌اسفنجی عرضه شده معامله شد و 46 درصد از گندله سنگ‌آهن نیز در این رینگ مورد معامله قرار گرفت.

تقاضا به رقابت در رینگ آهن‌اسفنجی منجر نشد

 بالغ بر 104 هزار تن آهن‌اسفنجی از رینگ صنعتی بورس کالای ایران ظرف هفته ابتدایی آذر ماه از رینگ صنعتی بورس کالای ایران معامله شد. در حالی که 104 هزار تن آهن‌اسفنجی با قیمت پایه‌ای برابر 11 هزار و 102 تومان در رینگ فیزیکی بورس کالا عرضه شد، تقاضایی بالغ بر 162 هزار تن برای این محصول به ثبت رسید. اگرچه میزان تقاضا به مراتب بیش از عرضه است، اما متقاضیان برای کسب سهم از این عرضه‌ها به رقابت سنگین قیمتی روی نیاوردند و اغلب معاملات با رقابت محدود یک تا 13 درصدی منعقد شد.

به این ترتیب ظرف روز شنبه چهارم آذر ماه، آهن‌اسفنجی عرضه شده در رینگ صنعتی بورس کالا با میانگین قیمتی 11 هزار و 680 تومان مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب میانگین نرخ فروش نسبت به قیمت پایه افزایشی 7 درصدی داشت.

در حالی رقابت برای آهن‌اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس کالا در اولین هفته از آذر ماه به 7 درصد رسید که ظرف نیمه آبان ماه، متقاضیان این محصول رقابت‌های بیش از 30 درصدی نیز برای کسب سهم از عرضه‌های این محصول داشتند.

بروز رکود سنگین در رینگ شمش و مقاطع طویل فولادی مهم‌ترین دلیل فروکش رقابت در رینگ آهن‌اسفنجی است. اگرچه واحدهای ذوب فولاد به آهن‌اسفنجی برای استمرار فعالیت نیاز دارند و میزان تولید این محصول در کشور کمتر از تقاضا است، اما عدم فروش شمش فولاد در رینگ داخل و کاهش مستمر قیمت آن باعث شده تا واحدهای ذوب امکان رقابت قیمتی برای کسب سهم از عرضه این محصول را نداشته باشند.

رکود گریبان‌گیر عرضه معدنی‌ها در رینگ فیزیکی بورس کالا

ظرف روز ابتدایی هفته جاری بالغ بر 65 هزار تن سنگ‌آهن دانبه‌بندی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد، اما این محصولات در نبود تقاضای قوی بدون مشتری ماندند.

همچنین ظرف هفته ابتدایی آذر ماه بالغ بر 278 هزار تن کنسانتره با قیمت پایه‌ای در بازه 3 هزار و 404 تومان تا 3 هزار و 663 تومان در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه شد؛ برای این محصولات تقاضایی بالغ بر 200 هزار تن به ثبت رسید که کل این تقاضا برای عرضه یک واحد خاص تولیدی بود. در نهایت نیز کل 100 هزار تن عرضه انجام شده توسط این واحد در نرخ پایه معامله شد، اما محصول سایر واحدهای تولیدی بدون مشتری ماند. البته بخش عمده‌ای از معاملات سنگ‌آهن و کنسانتره در خارج از بورس منعقد می‌شود و عدم فروش این محصولات از این بازار، کل رویه این معاملات را نمایندگی نمی‌کند.

ظرف اولین هفته از آذر ماه بالغ بر 713 هزار تن گندله آهن در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 411 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 33 هزار و 200 تن گندله از این بازار انجامید. به این ترتیب در این هفته 46 درصد عرضه گندله معامله شد.

در حالی که رکود گریبان‌گیر معاملات محصولات زنجیره آهن و فولاد شده، اما این رکود در بخش میانی زنجیره محدودتر است و حلقه‌های ابتدایی و پایینی زنجیره بیشتر از آن زیان می‌بینند. عدم توزان در زنجیره آهن و فولاد کشور عامل بروز این وضعیت است.