به گزارش اکوایران کاهش 15 هزار تنی حجم عرضه آهن‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس کالا باعث شد تا متقاضیان حاضر در صحنه برای کسب سهم از عرضه این محصول پرطرفدار به رقابت قیمتی روی آورند و به این ترتیب مجددا آهن‌اسفنجی به کانال قیمتی 12 هزار تومان صعود کرد.

کاهش عرضه، متقاضیان را به رقابت قیمتی سوق داد

ظرف دومین هفته از آذر ماه امسال بالغ بر 89 هزار تن آهن‌اسفنجی با قیمت پایه‌ای برابر 10 هزار و 935 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 162 هزار تن به ثبت رسید. بررسی داده‌های معاملاتی آهن‌اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از آن حکایت دارد که از سویی از حجم عرضه هفتگی آهن‌اسفنجی کاسته شده و از سوی دیگر قیمت پایه این محصولات کاهش داشته است.

افت نرخ پایه همزمان با کاهش حجم عرضه هفتگی باعث شد تا بر میزان تمایل متقاضیان برای کسب سهم از عرضه آهن‌اسفنجی افزوده شود و به این ترتیب کاهش حجم عرضه نسبت به تقاضا باعث رقابت قیمتی متقاضیان شد که نتیجه آن در رشد بهای نهایی فروش این محصول نمایان است.

آهن‌اسفنجی عرضه شده در رینگ صنعتی بورس کالا ظرف روز یازدهم آذر ماه بسته به کارخانه و تقاضا در محدوده قیمتی 11 هزار و 700 تومان تا 13 هزار و 100 تومان معامله شد. میانگین نرخ فروش آهن‌اسفنجی از این بازار نیز به 12 هزار و 636 تومان رسید.

حلقه میانی از افت نرخ شمش بهره‌مند نشد

ظرف اولین هفته از آذر ماه امسال بالغ بر 104 هزار تن آهن‌اسفنجی با قیمت پایه 11 هزار و 102 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ تقاضی ثبت شده برای این محصول برابر 162 هزار تن بود؛ در نهایت کل محصول عرضه شده در این بازار با میانگین قیمت 12 هزار و 342 تومان معامله شد.

کاهش مستمر بهای معامله شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا باعث شد تا نرخ پایه آهن‌اسفنجی برای عرضه در این بازار کاهش داشته باشد؛ اما با توجه به برتری تقاضا نست به عرضه در این رینگ، این افت نرخ پایه تاثیری بر نتیجه نهایی معاملات برجای نگذاشت و در نهایت آهن‌اسفنجی ظرف روز یازدهم آذر ماه با رقابت قیمتی 7 تا 19 درصدی به فروش رفت.