به گزارش اکوایران، بازار سهام هفته‌های گذشته را با روند‌های گوناگون صعودی پشت سر گذاشته است. روند صعودی شاخص‌های سهامی در هفته قبل به سطح 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل رسید و این تراز را فتح کرد. بازار سهام در پاییز 1402 با چالش‌های خبری مثبت و منفی متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. با وجود سیگنال‌های مثبت و منفی، بازار سهام هفته دوم آذر‌ماه را گوش به فرمان افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود.

توجه فعالان بازار سهام به مسئله مهمی همچون تجدید ارزیابی دارایی‌ها از چند جهت اهمیت دارد. در درجه اول، افزایش سرمایه شرکت‌های بزرگ از محل تجدید ارزیابی دارایی ها که از 5 سال به 3 سال نیز کاهش یافت؛ در حال حاضر نه تنها موجب رشد چشم‌انداز‌های ارزشی بازار  سهام می‌شود؛ بلکه این خبر با توجه به ارزش معاملات خرد 3 یا 4 همتی در هفته اول آذر، با رشد ارزش معاملات خرد بازار، امکان عبور شاخص‌ها از سطوح مقاومتی بالا دستی را ایجاد می‌کند.

نقش حیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌ها

نکته قابل توجه در ارتباط با تأثیرات افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌ها بورسی بر روند شاخص‌های سهامی، نوسانات خبری است. این نوع از سیگنال‌ها به دلیل انتشار رسوبی اطلاعیه‌ها توان حمایت چندین هفته‌ای از بازار سهام را دارد اما با در نظر گرفتن ضعف بازار و بازگشت ارزش معاملات خرد به سطح 6 همتی در روز چهارشنبه، احتمال عقب‌نشینی ارزش معاملات خرد و در نتیجه روند رکودی دیگری در کانال 2 میلیون و 100 هزار واحدی تا 2 میلیون و 200 هزار واحدی افزایش یافته است.

تحلیل بنیادی سهام فولاژ/ رشد ۴۰ درصدی درآمدزایی فولاد آلیاژی

photo_۲۰۲۳-۱۲-۰۸_۱۲-۵۷-۰۱

بازار سهام هفته اول آذر ماه را نیز با سطح کمتر از 5 همتی ارزش معاملات خرد روزانه و تداوم روند خروجی جریان پول حقیقی به پایان رساند. در هفته دوم آذر ماه آمار معاملات چرخش زیادی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد تا سقف 9 همتی بالا آمد و برآیند جریان پول حقیقی هفته نیز بار دیگر مثبت شد. شاخص کل بورس تهران در این هفته بیش از 5 درصد و شاخص هم‌وزن نزدیک به 4 درصد رشد تراز یافتند. فرابورس نیز شرایط مشابه بورس تهران را با نوساناتی سبک‌تر پشت سر گذاشت.

رونق رینگ فولاد به معاملات مقاطع سرایت نکرد

untitled

کاهش نرخ بهره از اروپا استارت می‌خورد