به گزارش اکوایران، شلعاب به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده لعاب در کشور است. شرکت لعابیران در سال 1360 با ظرفیت 15٬000 تن تاسیس شد. شرکت لعابیران سال 1374 با نماد شلعاب در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. شلعاب در روزهای گذشته به واسطه خبر تجدید ارزیابی دارایی ها در انتهای هفته گذشته با صف خرید روبرو شد و با 19 میلیارد تومان دومین صف خرید را به خود اختصاص داد. این نماد شیمیایی از دریافت مجوز افزایش سرمایه سنگین ۱۰۶۰ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داده است.

 به این بهانه این شرکت را مورد بررسی قرار داده ایم.

موضوع فعالیت شرکت

موضوع فعالیت شرکت لعابیران تولید، خرید و فروش انواع لعاب، انگوپ، فریت، رنگ و سایر فرآورده‌های سرامیکی، مواد اولیه مرتبط و وابسته است. همچنین این شرکت در زمینه تحقیق و نوآوری طراحی و کاربری لعاب برای تولید کاشی و انواع محصولات سرامیکی فعالیت دارد. این شرکت طی سال ۱۴۰۰ اقدام به تولید دو محصول شوگر و ویتروزا کرده که باعث افزایش سودآوری شرکت شده است.

شرکت سرمایه گذاری صدر تامین با مالکیت ۴۰٫۳۰ درصد از سهام شرکت تنها سهامدار عمده شلعاب محسوب می‌شود.

شلعاب تقریبا همه محصولات خود را به‌صورت داخلی و خارج از بورس کالا به‌فروش می‌رساند. مجموع درآمدهای عملیاتی شلعاب در 6 ماهه منتهی به 31 شهریور ۱۴۰2 مبلغ 213 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال مالی ۱۴۰1 حدود ۸0 درصد افزایش یافته است. این افزایش ۸0 درصدی ناشی از افزایش نرخ و مقدار فروش محصولات شرکت بوده است.

این شرکت در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور 1402 فاقد هر گونه فروش صادراتی بوده و قیمت فروش داخلی محصولات، طبق مصوبه کمیته فروش مطابق با آیین نامه معاملات شرکت براساس تایید اعضای کمیته فروش است.

محصولات این شرکت شامل قیمت گذاری دستوری نیست و به صورت رقابتی و هماهنگ با افزایش نرخ مواد اولیه در بازار اجرا می شود.

فروش ماهانه شلعاب

شرکت لعابیران در 8 ماهه ابتدایی سال توانسته میزان فروش بهتری در مقایسه با سال گذشته رقم بزند.

این شرکت در فروردین ماه 1402 مبلغ 14 میلیارد تومان فروش ثبت کرده و توانسته روند صعودی در ماه های بعدی در پیش گیرد به طوریکه در مرداد ماه بیشترین میزان فروش را با مبلغ 44 میلیارد تومان رقم زده است.

میانگین فروش این شرکت در محدوده قیمتی 40 میلیارد تومان است. در سال 1401 نیز به طور میانگین در حوالی 20 میلیارد تومانی فروش را تجربه کرده است. بیشترین رقم فروش را با 27 میلیارد تومان در تیر ماه کسب کرده است.

photo_۲۰۲۳-۱۲-۱۶_۱۳-۴۸-۰۷

سود و زیان فصلی شرکت لعابیران

سودآوری شرکت لعابیران از روند رو به رشدی برخوردار است به طوری که در فصل بهار 1401 مبلغ 42 میلیارد تومان درآمد عملیاتی به دست آورده و موفق شده در بهار 1402 این میزان به نزدیک به 85 میلیارد تومان برساند.

در فصل تابستان نیز رکورد و عملکرد خوبی را از خود بر جای گذاشته و با شناسایی 128 میلیارد تومان درآمد عملیاتی نسبت به سه ماهه تابستان 1401 با رشد 40 درصدی همراه شده است.

photo_۲۰۲۳-۱۲-۱۶_۱۲-۴۰-۳۳

این شرکت در 6 ماهه ابتدایی سال 1402 مبلغ 40 میلیارد تومان سود ناخالص شناسایی کرده این در حالی بود که همین مقدار را در 6 ماه ابتدایی سال 1401 مبلغ 22 میلیارد تومان بنابراین نزدیک به 80 درصد افزایش یافته است.

حاشیه سود ناخالص شلعاب با نوساناتی روبرو بوده و بیشترین آن با 23 درصد در پاییز 1401 بوده است.

شلعاب با خبر تجدید ارزیابی می تواند پتانسیل رشد داشته باشه و عملکرد خوبی را در ادامه رقم بزند.

افزایش سرمایه سنگین دو نماد شیمیایی