به گزارش اکوایران، صبح امروز رییس سازمان تعزیرات حکومتی از تایید جریمه گروه خودروسازی بهمن خبر داد. 

احمد اصانلو در نشست خبری امروز، چهارشنبه 29 آذر 1402، گفت: «در حوزه خودرو نیز ما به ماجرای احتکار برخی خودروسازان ورود کردیم. آقایان خودروساز ادعایی داشتند که مشکلاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در خصوص قطعات دارند، اما وقتی ما ورود کردیم دیدیم که این مشکل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توانند همان خودروسازان حل کنند و به همین خاطر بود که آنها خودروها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و قطعات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تعمیر و وارد بازار کردند.

وی ادامه داد: شرکت خودرویی که برخی از خبرنگاران پیگیر آن بودند و در حوزه خودروهای مونتاژی فعالیت می‌کرد، با ورود ما و همکاری سازمان حمایت به پرونده رای بدوی آن صادر شد و نهایتا امروز این شرکت خودروسازی رای بدوی محکومیت آن دوباره تأیید شد و دادگاه تجدیدنظر نیز این رای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأیید کرد. شرکت بهمن خودرو محکومیتش احراز شده است، اما میزان مجازات آن اصلاح شده است، به‌طوری‌که این شرکت خودروسازی به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان پرداخت خسارت محکوم شده است.»

پس از این اظهارنظر، ارزش سهام شرکت بهمن که با نماد «خبهمن» در بورس تهران معامله می‌شود سقوط 5 درصدی را ثبت کرد تا سهامداران این شرکت نیز متضرر شوند. 

این اولین بار نیست که اظهار نظر یک مقام حکومتی در میانه معاملات بورس تهران موجب ریزش قیمت سهام می‌شود. در چنین شرایطی سهامداران خرد دچار ضرر و زیان می‌شوند و فرصت چندانی برای اصلاح سبد سهام خود نمی‌یابند. 

25 بهمن ماه سال گذشته، سازمان تعزیرات حکومتی شرکت بهمن موتور را به دلیل گران‌فروشی، مشمول جریمه 13 هزار و 860 میلیارد تومانی دانست. بر اساس این حکم،‌ شرکت بهمن موتور مکلف به استرداد مبالغ اضافی اخذ شده در حق خریداران در بازه زمانی تخلف (سال ۱۴۰۰) شد. البته گروه بهمن به این رأی اعتراض کرد و اعلام کرد که حق خود می‌داند پیگیری‌های لازم برای ابطال رأی و احقاق حقوق خود و سهامداران گروه را به عمل آورد. بر این اساس به رأی سازمان تعزیرات اعتراض کرد.

اما امروز رییس سازمان تعزیرات از تایید نهایی حکم جریمه به مبلع 5 هزار میلیارد تومان خبر داد که تنها در یک روز زیان 5 درصدی به سهامداران وارد کرد. 

در معاملات امروز نماد خبهمن بیشترین ارزش معاملات  بازار سهام  را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 112 میلیارد تومان بود. در جدول حجم معاملات نیز سهام خبهمن با تعداد 563 میلیون و 203 هزار و 450 سهم در صدر قرار گرفته است.