به گزارش اکوایران: مجید عشقی، ربیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در مراسم آشنایی با مفاهیم و کلیات بازار سرمایه ویژه پلیس امنیت اقتصادی فراجا که در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، با اشاره به تفاهم نامه سازمان بورس و اوراق بهادار و پلیس امنیت اقتصادی که مهرماه سال جاری به امضا رسید، اظهار داشت: همکاری نزدیکی با مجموعه پلیس آغاز شده و طبق این تفاهم نامه قرار است با مجرمانی که فرایندهای پیچیده‌ای در حوزه بازار سرمایه دارند، برخوردهای بسیار جدی صورت گیرد.

عشقی پیشگیری از تخلفات را اولویت مهم سازمان بورس و اوراق بهادار برشمرد و افزود: در مدیریت حقوقی انتظامی اداره‌ای تحت عنوان پیشگیری در این سازمان وجود دارد که وظیفه آن شناسایی، جرایم انتقال آن به معاونت‌های نظارتی و در نهایت اصلاح رویه و قوانین مربوط به تخلف و جرم است.

فعالیت غیرمجاز نهادهای مالی در استان‌ها

رییس سازمان بورس تصریح کرد: یکی از جرایم اصلی در بازار سرمایه، فعالیت غیر مجاز برخی نهادهای مالی در استان‌ها است. پذیره نویسی‌های عمومی از سوی برخی افراد حرفه‌ای و یا شرکت‌هایی در استان‌ها، که بدون مجوز سازمان بورس اقدام به پذیره نویسی می‌کنند و منافع مردم را به خطر می‌اندازند.

او در ادامه تاکید کرد: پذیره نویسی عمومی تحت هر عنوانی باید با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار باشد که با توجه به پرونده‌های مختلف در این زمینه این سازمان از پلیس امنیت اقتصادی درخواست کمک و رسیدگی به این پرونده ها را دارد.

توسعه سرمایه‌گذاری غیر مستقیم

عشقی بر توسعه سرمایه گذاری غیر مستقیم در سطح بازار سرمایه تاکید کرد و عنوان کرد که یکی از برنامه‌های اصلی و جدی سازمان بورس، این است که با کمک نهادهای مالی تحت نظارت سازمان و بهره‌مندی از ابزارهای مالی جدید و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه را توسعه دهد.

او یکی از اقدامات مهم سازمان بورس را ایجاد بسترهای لازم به منظور مشارکت مردم در پروژه‌های واقعی و یا فعالیت‌های اقتصادی دانست.