به گزارش اکوایران، در حالی سال 2023 به پایان رسید که ظرف بازه سالانه در معاملات آتی کامکس آمریکا 1.86 درصد، آلومینیوم 0.57 درصد و قلع 3.86 درصد گران شدند. این در حالی بود که در همین زمان و در همین بازار فلز روی 10.2 درصد، سرب 12.9 درصد و نیکل 45 درصد افت نرخ را به ثبت رساندند. این فلزات در معاملات بورس فلزات لندن نیز نوسان نرخی مشابه داشتند. سنگ‌آهن وارداتی به چین نیز در بازه سالانه 2023 رشدی 21 درصدی داشت؛ این در حالی بود که میلگرد در بازار داخلی این کشور در این زمان افت نرخی 2.2 درصدی را به ثبت رساند.

ناامیدی فلزات از رشد اقتصادی چین

سال 2023 در حالی آغاز شد که سیاست‌گذاران چینی وعده اتمام محدودیت کرونایی در چین را داده بودند و همین موضوع باعث امیدواری فعالان بازاراهای کالایی با محوریت فلزات آهنی و غیرآهنی برای رشد تقاضا شد. اگرچه دولت چین در سال جاری میلادی به واقع محدودیت‌های کرونایی را لغو کرد، اما اقتصاد چین آنگونه که انتظار می‌رفت به مسیر رشد بازنگشت و به این ترتیب بزرگترین اقتصاد کالا محور دنیا، فلزات را ناامید کرد.

در حالی که امیدواری به بازگشت پرسرعت اقتصاد چین به مسیر رشد زمینه‌ساز صعود بهای فلزات ظرف 3 ماه ابتدایی سال 2023 شد، برآورده نشدن این امیدواری، عقبگرد بهای فلزات را به همراه داشت، به‌نحوی که در نهایت ظرف سه ماهه دوم و سوم این سال از نرخ فلزات در بازارهای جهانی کاسته شد. البته رویه نوسان قیمت فلزات ظرف 3 ماهه پایانی سال اندکی بهبود داشت به نحوی که در نهایت مس، آلومینیوم، قلع و سنگ‌آهن سال 2023 را با ثبت بازده مثبت به پایان رساندند. امیدواری به محرک های اقتصادی چین و همچنین امید به تسهیل سیاست انقباضی در آمریکا عوامل اصلی بازگشت مثبت قیمت برخی کامودیتی‌ها در هفته‌ها پایانی سال بود.  

محرک‌های چینی، حامی صعود سنگ‌آهن

سنگ‌آهن وارداتی به چین سال 2023 را در حالی به پایان رساند که 21 در صد بر نرخ آن نسبت به قیمت فروش، در ابتدای سال 2023 افزوده شد. اگرچه بحران شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در چین ظرف سال 2023 ادامه یافت و از نرخ مسکن در این کشور کاسته شد، اما اعمال محرک‌های متعدد اقتصادی از سوی دولت به منظور بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد و افزایش پروژه‌های زیرساختی، تقاضا برای سنگ‌آهن به‌عنوان ماده اولیه مصرفی در تولید فولاد را افزایش داد و زمینه‌ساز رشد بهای این محصول شد. در عین حال ظرف سال 2023 بر میزان صادرات فولاد چین نیز افزوده شد که این موضوع نیز محرک بهای سنگ‌آهن بود.

فلزات پایه متضرر از سیاست‌های انقباضی

ظرف سال 2023، نیمی از فلزات پایه با افت نرخ مواجه شدند و حتی فلزاتی که این سال را افزایشی به پایان رساندند نیز رشد قیمتی محدود داشتند. تلاش فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی دنیا برای مهار تورم با اجرای سیاست انقباضی از جمله مهم‌ترین دلایل زیان کامودیتی‌ها در سال 2023 بود. این دست تصمیمات دنیا را تا مرز بروز رکود اقتصادی پیش برد و با تضعیف تقاضا برای کالایی‌ها زمینه افت نرخ این محصولات را فراهم کرد.