به گزارش اکوایران، فلز سرخ در معاملات آتی کامکس آمریکا ظرف روز سه‌شنبه نهم ژانویه 2024 تا 3.74 دلار به ازای هر پوند عقب نشست که این رقم کمترین بهای فروش آن در بازه ماهانه بود. البته مس روز چهارشنبه دهم ژانویه را افزایشی آغاز کرد به نحوی که تا اواسط این روز به سقف نرخ 3.76 دلار به ازای هر پوند رسید، هرچند این رقم نیز کف قیمت فروش آن در بازه ماهانه بود.

معامله‌گران چشم‌انتظار داده‌های تورمی آمریکا

اغلب تحلیلگران هفته‌های ابتدایی 2024 را برای فلز سرخ افزایشی برآورد می‌کردند، اما بازگشت شاخص دلار آمریکا به مسیر رشد ظرف روزهای  ابتدایی ژانویه به زیان فلز سرخ تمام شد. شاخص دلار آمریکا ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز دهم ژانویه در محدوده 102.5 واحد نوسان داشت و از محدوده 102.1 واحدی که در روزهای گذشته برای آن به ثبت رسیده بود فاصله گرفته است.

اگرچه همچنان فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا به آغاز سیاست انبساطی از سوی فدرال رزرو در ماه مارس و کاهش نرخ بهره امیدوارند؛ اما داده‌های تورمی آمریکا در روز پنج‌شنبه یازدهم ژانویه اعلام می‌شود و نتایج این شاخص بر روند بازارهای کالایی اثرگذار خواهد شد.

در حال حاضر، بازارها بر روی پنج کاهش نرخ بهره در سال 2024 امیدوارند. با این وجود انتشار داده‌های اشتغال آمریکا بهتر از انتظار، دست فدرال رزرو برای تصمیم‌گیری درخصوص کاهش نرخ بهره را باز می‌گذارد. در این شرایط فعالان بازار چشم‌انتظار داده‌های تورمی برای ماه دسامبر هستند. پیش‌بینی می‌شود که شاخص قیمت مصرف‌کننده در دسامبر رشد سالانه 3.2 درصدی را به ثبت برساند؛ این در حالی است که این شاخص برای ماه نوامبر در بازه سالانه رشدی 3.1 درصدی داشت.

رشد موجودی مس در انبارهای چین

میزان موجودی مس در انبارهای کلیدی بورس شانگهای با 8 درصد افزایش به 33 هزار و 130 تن در هفته ابتدایی ژانویه رسید. چین بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فلز سرخ در دنیا است و تقاضا برای آن سیگنالی مهم برای قیمت این محصول شمرده می‌شود. افزایش موجودی مس در انبارهای بورسی چین همزمان با کاهش شاخص مدیران خرید رسمی چین برای ماه دسامبر، به تضعیف قیمتی مس در بازار جهانی کمک کرد.

البته دولت چین ظرف روزهای پایانی ماه دسامبر از آغاز انتشار و توزیع 560 میلیارد یوآن دیگر اوراق قرضه دولتی خبر داد که این روند تا پایان ژانویه ادامه‌دار خواهد شد و می‌تواند از رشد بهای مس حمایت کند.