به گزارش اکوایران، در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران در مجموع صعودی بود و در روز آخر هفته بیشترین رشد دی ماه را پشت سر گذاشت. 

در روز شنبه شاخص کل هزار و 532  واحد پایین آمد و 229 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. اما روز یکشنبه شاخص هزار و 104 واحد رشد کرد و 42 میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد. 

روز دوشنبه شاخص 709 واحد پایین آمد و 51 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. سه‌شنبه نیز شاخص 2 هزار و 565 واحد رشد کرد و خروج پول به 165 میلیون تومان رسید.

اما روز چهار‌شنبه شاخص کل 14 هزار و 590 واحد صعود کرد و پس از 8 روز معاملاتی متوالی، پول حقیقی به بورس وارد شد که ارزش آن 65 میلیارد تومان بود. 

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 15 هزار و 678 واحد بالا‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 0.7 درصد شود. اما شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 6 هزار و 466 واحد بالا‎‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 0.8 درصدی را ثبت کرد.

در مجموع کل هفته 422 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 84 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افت 52 درصدی داشته است. 

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع صعودی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 4 هزار و 848 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 4 هزار و 683 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 3.5 درصدی داشته است. 

بنابراین پس از آنکه شاخص کل دو هفته در میانه کانال 2.1 میلیونی ماندگار شده بود، در آخرین روز معاملاتی هفته، 0.68 درصد معادل 14 هزار و 590 واحد رشد کرد تا از میانه کانال جدا شود. 

در روزهای پیش رو، چند عامل بر بازار اثرگذار خواهد بود. گزارش‌های فصلی و 9 ماه شرکت‌ها یکی از عوامل بنیادی موثربر روند بازار خواهد بود. از سوی دیگر اخبار مربوط به سیاست‌های دولت در حوزه خودرو در روزهای گذشته بر بازار اثرگذار بود و انتظار می‌رود همچنان بحث‌های مربوط به آن ادامه داشته باشد. اما خبر منفی برای بازار کاهش فعالیت یا توقف فعالیت برخی از صنایع به علت محدودیت انرژی است. یکی دیگر از عوامل موثر بر بازار در روزهای آینده روند تغییرات قیمت دلار خواهد بود که به عنوان سیگنالی مهم برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در بازار سرمایه و دیگر بازارهای موازی عمل می‌کند. 

بنابراین به نظر می‌رسد وضعیت کلی بازار به شکلی است که می‌توان در انتظار نوسانات بیشتری بود.  

021020