به گزارش اکوایران، قیمت محموله‌های سنگ آهن با عیار 63.5 درصد برای تحویل در تیانجین در ماه ژانویه به کمتر از 130 دلار در هر تن سقوط کرد که این رقم پایین‌ترین بهای فروش این محصول ظرف دو ماه اخیر است. به این ترتیب در بازه هفتگی 5.8 درصد از نرخ فروش این محصول کاسته شد.

چرا رشد 5.2 درصدی، بازارها را ترساند؟

ظرف روزهای اخیر داده‌‌‌های رشد تولید ناخالص داخلی چین برای سال ۲۰۲۳ منتشر شد. در حالی که دولت این کشور رشد اقتصادی ۵درصدی را برای سال‌جاری هدف‌‌‌گذاری کرده بود، رشد ۵.۲درصدی برای این سال اعلام شد. به این ترتیب چینی‌‌‌ها مجددا در تحقق رشد اقتصادی هدف‌‌‌گذاری‌شده موفق شدند. این در حالی بود که نظرسنجی‌‌‌ها به رشد اقتصادی ۵.۳درصدی امیدوار بودند. بنابراین تحقق نیافتن ‌رشد اقتصادی چین مطابق انتظار در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ باعث شد تا رشد تولید ناخالص داخلی در چین از انتظارات بازارها عقب بماند و این موضوع سیگنال منفی برای بازارهای کالایی دنیا به همراه داشت.

ظرف مارس ۲۰۲۳ و زمانی که دولت چین رشد اقتصادی ۵درصدی را هدف‌گذاری کرد، بازارهای جهانی این داده را بارها تحلیل کرده و عنوان کردند که چنین هدف‌گذاری‌ای به مفهوم عقبگرد دومین اقتصاد جهانی است. از سویی رشد اقتصادی ۵درصدی در سال ۲۰۲۳ بر پایه رشد اقتصادی ۲.۲درصدی در سال ۲۰۲۲ چندان دشوار نیست و از سوی دیگر رشد ۵درصدی کمترین میزان رشد سالانه چین در بازه ۳۰سال اخیر به‌استثنای دوران کروناست. به این ترتیب اگرچه چین توانست در اولین سال پس از کنترل کرونا و در حالی که بحران در شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک در این کشور پا برجا بود، رشد ۵.۲درصدی را محقق کند، اما این دستاورد برای فعالان بازارهای کالایی کافی نبود و به این ترتیب بازار آهن و فولاد در چین با عقبگرد محسوس قیمت مواجه شد. در عین حال بسیاری از موسسات بین‌المللی انتظار دارند که چین در سال جاری میلادی به داده‌های اقتصادی ضعیف‌تری نسبت به امسال برسد؛ به این ترتیب ناامیدی از بهبود وضعیت در سال جاری میلادی نیز در ایجاد جریان کاهشی در بازارها موثر بود.

کاهش بهای مسکن، سقوط سنگ‌آهنی‌ها را شدت بخشید

عدم بازگشت بازارمسکن چین به مسیر رشد از مهم‌ترین دلایل رشد محدود اقتصاد چین در 2023 بود؛ قیمت مسکن در این کشور ظرف ماه دسامبر مجددا ۰.۴‌درصد کاهش یافت که این بیشترین افت نرخ ماهانه مسکن در چین پس از مارس ۲۰۲۳ بود. در عین حال از ۲۰ماه گذشته، بهای مسکن در چین در ۱۸ماه کاهش داشته است. به این ترتیب می‌‌‌توان گفت بخش املاک در دومین اقتصاد جهانی همچنان با بحران مواجه است و این موضوع تاثیر منفی غیرقابل کتمانی بر رشد اقتصادی این کشور گذاشته است.