به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز جاری در بازار ارزش معاملات به رقم 3 هزار و 700 میلیارد تومان رسید که باز هم بی‌رمقی در بازار را نشان می‌دهد. خیلی از فعالان بازار سرمایه ارزش کل سهام شناور در بازار را سوژه خود قرار داده‌اند و این رقم را برابر با 33 میلیادر دلار عنوان می‌کنند که شامل 45% فملی و 35% فولاد ،43% شپنا و 37% وبملت و 50% شتران است.

ایران خودرو در ساعات پایانی بازار باز گشایی شد تا باز هم با ورود خود گوی سبقت ارزش معاملات را از رقبا بگیرد و در رتبه اول قرار داشته باشد. ارزش معاملاتی این گروه به عدد 244 میلیارد تومان رسید که کمی بالاتر از گروه سیمانی بود که در جایگاه دوم قرار گرفته بود . ارزش معاملاتی گروه سیمانی در بازار روز جاری رقمی معادل 227 میلیارد ثبت شده است که پس از مدت‌ها این گروه به عنوان 3 گروه برتر بازار سرمایه از نظر ارزش معاملاتی شناخته می‌شود.

رییس سازمان توسعه تجارت نیز عنوان کرده است که در روزهای آتی به حدی خودرو وارد خواهد شد که مشکل در فضای نگهداری خودرو‌های وارداتی جهت ترخیص از گمرکات خواهیم داشت!

اما ایران خودرو نیز با انتشار گزارش شش ماهه خود در سامانه کدال باز هم بر سر زبان‌ها افتاد. در گزارش حسابرسی شده این شرکت به نقل از حسابرس قانونی شرکت و با استناد به ماده 90 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان کرده است که سهامداران خرد ایران خودرو می‌توانند طبق ماده 90 اصل 44 قانون اساسی، زیان متحمل شده بابت قیمت گذاری دستوری را از سازمان برنامه و بودجه مطالبه کنند.

این ماده قانونی به این موضوع اشاره دارد که چنانچه دولت به هر دلیل قیمت فروش کالاها یا خدمات بنگاه‌های مشمول واگذاری و یا سایر بنگاه‌های بخش غیردولتی را به قیمتی کمتر از قیمت بازار تکلیف کند، دولت مکلف است مابه تفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده را تعیین و از محل اعتبارات و منابع دولت در سال اجرا پرداخت کند و یا از بدهی این بنگاه‌ها به سازمان امور مالیاتی کسر نماید.

از همین رو گفته می‌شود که پرداخت زیان سهامداران ایران خودرو به واسطه قیمت گذاری دستوری به عهده دولت است!

رئیس اتاق ایران نیز عنوان داشته است که رخ سود 30 درصد اوراق، تهدیدی جدی برای محیط کسب و کار است! این نرخ سبب «بالا رفتن هزینه تسهیلات از شبکه بانکی»، «افزایش قیمت مواد اولیه با توجه نوسانات ارزی»،« نیاز به افزایش سرمایه در گردش»، «افزایش قیمت تمام شده و افزایش بی‌‎‌رویه قمیت محصولات و گرانی» خواهد شد.

این در حالی است که امروز محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران گفته است که در سال جاری ۲۰۰ همت گواهی سپرده خاص منتشر شد. این ابزار روش بسیار خوبی برای تامین مالی هدفمند تولید و سرمایه در گردش است. هر  زمان تشخیص دهیم نیاز به استفاده از این ابزار وجود دارد آن را به‌کار خواهیم گرفت. این ابزار برای تامین مالی طرح‌های توسعه ایجادی و پیشران اقتصادی بسیار اثرگذار است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس شاخص کل حدود 4 هزار و 700 واحدی مثبت شد. هر چند این مثبت شدن برای برگشت شاخص به مسیر صعودی خیلی قوی نیست اما حداقل می‌توان گفت که بازار ترمز افت را کشیده است.

از منظر تکنیکالی در روزهای گذشته در این خصوص صحبت کرده‌ایم که اهالی تکنکالیست بازار سرمایه همیشه به دنبال سطوح حمایتی در تایم فریم‌های مختلف هستند و در بازار این روزها محدوده 2 میلیون و 60 هزار واحدی را (طبق نمودار شاخص کل) به عنوان یک سطح حمایتی معرفی کرده‌اند.

این موضوع می‌تواند بهانه‌ای برای رشد روز های آینده بازار سرمایه باشد البته به شرطی که دولت در این روزهای پایانی سال اقدام به انتشار دستورالعمل و بخش‌نامه جدید ضد بورسی را نداشته باشد.

کل