به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص‌های‌ بازار سهام رشد کردند. برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه 30 بهمن- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه شاخص کل 4 هزار و 723 واحد رشد کرد و شاخص کل هم‌وزن هزار و 371 واحد رشد کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  76 واحد بالا آمد و شاخص هم وزن فرابورس افزایش 790 واحدی داشت. 

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت سیمان شمال (سشمال)، شرکت پشم شیشه ایران (کپشیر) و شرکت صنایع شیمیایی سینا (شسینا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت سرمایه گذاری آوا نوین (وآوا)، شرکت ذوب روی اصفهان (فروی) و شرکت حمل و نقل گهر ترابر سیرجان (حگهر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای خلنت (شرکت لنت ترمز ایران)، سدشت (شرکت سیمان دشتستان) و کساپا (شرکت سایپا شیشه) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت آ س پ (آ.س.پ)، شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران (ثتران) و شرکت دامداری تلیسه نمونه (تلیسه) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، 58 نماد صف خرید داشتند و 51 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 8 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 515 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 25 درصدی به 210 میلیارد تومان رسید.

021129

پیش بینی بورس امروز 

دیروز بورس تهران پس از 4 روز رشد کرد. هرچند نرخ رشد شاخص‌ها کم بود اما تعداد نمادهای سبزپوش بیشتر بود به طوری که 68 درصد نمادهای رشد قیمتی را پشت سر گذاشتند. بنابراین می‌توان گفت بازار به تغییرات واکنش مثبت نشان داد. 

صبح دیروز رییس جدید نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار از لغو عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی خبر داد. قادر معصومی خانقاه، مدیر جدید نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لغو عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه، گفت: این تصمیم در راستای حمایت از بازار سرمایه با توجه به شرایط کنونی گرفته شده است. وی همچنین از لغو الزام ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها تا اطلاع ثانوی خبر داد. 

دیروز نمادهای فولاد، وبملت، شپنا، وامید، بوعلی و شتران بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند. همچنین دیروز ارزش معاملات خرد با افت 13 درصدی به 3 هزار و 293 میلیارد تومان رسید.

روز یکشنبه برای دهمین روز کاری سرمایه حقیقی از بورس خارج شد که رقم آن 202 میلیارد تومان بود. دیروز نمادهای خودرو، فنر، خساپا، اخابر و شپاس بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند. 

با این حال همچنان ارزش صف‌های خرید بالا بود. روندی که نشان می‌دهد در عین وجود تقاضا، بازار به تداوم رشد قیمت‌ها امیدی ندارد.