به گزارش اکوایران، بازار سهام در دی و بهمن ماه امسال شاهد افت تراز شاخص‌های سهامی و رکود شدید در معاملات سهام بود. صنایع بورسی نیز در این دو ماهه شرایط مساعدی نداشتند و بیشتر شاخص صنایع با کاهش تراز مواجه بودند. در بین شاخص صنایع بورسی، شاخص صنعت خرده فروشی بورس تهران که در حال حاضر تنها دو نماد باز در بازار سهام دارد؛ بیشترین بازدهی را در دی و بهمن ماه به ثبت رساند.

بازدهی قابل توجه صنعت خرده فروشی با وجود تعداد اندک نماد‌های این صنعت بیانگر رشد قیمت خارج از روند یک نماد در این صنعت دارد. سهام قاسم و سهام افق، دو نماد فعال حال حاضر این صنعت به شمار می‌روند. سهام قاسم در دو ماهه اخیر افزایش قیمت مهمی نداشته است اما سهام افق از ابتدای دی ماه بازدهی خوبی را تجربه کرده است.

ارزش دلاری بورس تهران به شاخص کل 500 هزار واحدی رسید

نکته قابل توجه دیگر در معاملات نماد‌های صنعت خرده فروشی و علل خصوص معاملات سهام افق کوروش، تحرکات کد‌های حقوقی در این نماد است. معاملات سهام افق کوروش در 43 روز معاملاتی این دو ماهه، تنها در 3 روز معاملاتی با ورود جریان پول حقیقی همراه بوده است. در این مدت 47 میلیارد و 537 میلیون تومان از مالکیت کد‌های حقیقی افق کاشته شده و به کد‌های حقوقی رسیده است.

سهام شرکت افق کوروش در این 43 روز معاملاتی رشد قیمتی 6 درصدی داشت است؛ در حالی که بازدهی شاخص کل هم‌وزن در این مدت منفی 4.5 درصد بوده است. البته افزایش قیمت سهام افق با توجه به عملکرد مالی و فروش ماهانه این مجموعه با سیگنال‌های بنیادی نیز همراه بوده است ولی چیزی که در معاملات سهام افق به نظر می‌رسد این است که تغییرات مثبت بنیادی سهام افق به کام کد‌های حقوقی تمام شده است.

021201

 بازار سرمایه در آرزوی ثبات اقتصادی