به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز چهارشنبه در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات در پایین ترین سطح  خود ماند تا در مجموع ارزش معاملات برای بازار سرمایه رقمی برابر با 5 هزار و 768 میلیارد تومان باشد.

شاخص کل نیز با افتی که از ابتدای دی ماه و از محدوده 2.2 میلیون واحدی داشته است در حال حاظر کمی بیش از 2 میلیون و 70 هزار واحد است.

برترین گروه ها از نظر ارزش معاملاتی در روز چهارشنبه گروه خودرو با ارزشی معادل 265 میلیارد تومان که در رتبه اول ایستاد و گروه انبوه سازی با ارزش معادل 163 میلیارد تومان که در رتبه دوم قرار گرفت.

اما در انتهای هفته سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در صفحه شخصی خود این طور نوشت که با پیشنهاد وزارت اقتصاد امروز هیات دولت، دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرد اوراق گام را از تولیدکنندگان بابت رفع بدهی هایی همچون قبوض انرژی و آب سوخت و خوراک صنایع مالیات،حقوق معادن ، حقوق گمرکی ، معوقات تامین اجتماعی بپذیرند.

همچنین وزیر اقتصاد در مورد خوراک نفت برای پالایشگاه های این طور عنوان کرده است که ، با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای بازار سرمایه، گفت: درباره قیمت‌گذاری خوراک نفت جلساتی برگزار کردیم و دستورالعمل قیمت‌گذاری خوراک نفت برای پالایشگاه‌ها به زودی اصلاح و منتشر می‌شود.

خاندوزی در مورد بنزین گفته است که بنزین گران  نمی‌شود و  تورم سال آینده قطعا کمتر از امسال است! دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال آینده ندارد اما برنامه‌های غیرقیمتی برای کنترل ناترازی در بخش انرژی خواهد داشت.

اما فردین اقا بزرگی از فعالان قدیمی بازار سرمایه در مورد این روز های بازار سرمایه این طور گفته که هدف دولت در رکود نگه داشتن کلیه بازارها است و با این کار پولهای مردم و صندوقها را به سمت خرید اوراق دولتی هدایت کنند. که با کمک‌ بازارگردانها و دستکاری بازار در این هدف موفق هم بودند‌‌.

روح‌الله شریفیان به عنوان رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه منصوب شد. گفته می شود که «روح‌اله شریفیان» پیش‌تر عضو هیات مدیره صندوق تثبیت بازار سرمایه بود و اکنون جایگزین «حبیب رضا حدادی سیاهکلی» در این صندوق شده است.

اما شورای رقابت در خصوص نرخ فروش دو خودرو ساز بزرگ کشور این طور خبر داده است که بر اساس مصوبه شورای رقابت فرایندی طبیعی رخ داده که خودروسازان پس از ارائه صورت‌های مالی و مستندات تغییرات در قیمت نهاده‌های تولید (همچون سایر کالاها)، می‌توانند قیمت محصولات خود را به روز کنند.

اما روزنامه دنیای اقتصاد در مورد نرخ ارز این طور نوشت که افزایش احتمال سفر رئیس سازمان انرژی هسته‌ای در کنار خبر انتقال بدهی‌های ارزی بابک زنجانی به خزانه بانک مرکزی دو خبری بود که در بازار روزهای دوشنبه و سه شنبه جهت نرخ ارز در بازار تهران را نزولی کرد. یک بررسی کلی از روند نرخ ارز در سال جاری نیز نشان می دهد که بانک‌مرکزی در مساله ثبات بخشی، نسبتا موفق عمل کرده چرا که از ابتدای سال نرخ دلار تنها حدود 19 درصد رشد داشته اما تورم کشور تا روزهای پایانی دی‌ماه حدود 28درصد بوده است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

در جریان معاملات روز چهارشنبه در بازار بورس اوراق بهادار تهران عملا اتفاق خاص در بازار رخ نداد.

این در حالی است که شاخص کل در محدوده های 2 میلیون و 70 هزار واحدی در هفته گذشته متوقف شد و با اینکه خبر توقف ارسال فروش به بازارگردان ها در بازار منتشر شد اما شاهد اتفاق خاصی برای بازار نبودیم و ارزش معاملات به همراه نماگر اصلی بازار روند نزولی را انتخاب کردند .

روز شنبه نیز با توجه به بین تعطیلی بودند بازار شاید خیلی بر روی مثبت شدن بازار سرمایه نمی توان حساب باز کرد. به هر حال خیلی از فعالان خود را برای روز های پایانی سال جاری آماده می کنند گزارش های ماهانه شرکت نیز در روی سامانه کدال در حال انتشار است.

کل