به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات امروز به رقمی نزدیک به 7 هزار میلیارد تومان رسیده است که این رقم نسبتا به روزهای پیشین رقم قابل توجهی است.

از سویی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران توانست بیش از 31 هزار و 900 واحدی مثبت شود و این مثبت شدن را بیشتر از نمادهایی همچون فولاد ، شپنا و شبندر به ارث برده است.

ارزش معاملات گروه خودرویی با لیدری ایران خودرو که تا صف خرید هم پیش رفت به رقم 475 میلیارد تومان رسید و ایران خودرو صف خرید بیش از 165 میلیون برگ سهمی را در دقایق پایانی به خود دید تا گروه خودرویی پرچم دار ارزش معاملات در بازار امروز باشد.

پس از آن گروه فلزات اساسی بهتر عمل کرد و ارزش معاملاتی در حدود 331 میلیارد تومان به خود گرفت. از سویی دلار در بازار آزاد ارقام بالایی را به خود دیده است.

دنیای اقتصاد نوشت که بازارهای مالی طی هفته گذشته روزهای خوبی را تجربه کردند، به طوری که بازار دلار و بازار سکه و طلا رونق خوبی داشتند.

در این میان، پربازده‌ترین صنعت بورس، وسایل خانگی و حمل‌و‌نقل زمینی بالاترین بازدهی را به همراه داشتند.

اما بانگاهی به روند قیمتی بازار رمز ارز مشاهد می‌شود که رالی صعودی دارای‌هایی کریپتو برای چهارمین روز متوالی ادامه داشت و سبب شد تا بیت کوین از کانال 51 هزار دلاری به کانال 64 هزار دلاری در روز چهارشنبه صعود کند. گفته می‌شود که روند صعودی این دارایی همچنان تحت تاثیر رویداد هاوینگ و در پی آن محدودیت عرضه بیت کوین، افزایش تقاضا و در نهایت افزایش قیمت آن معامله گران و سرمایه گذاران را به خود جذب کرده و هجوم آن‌ها در انفجار قیمت بیت کوین نقش به سزایی ایفا کردند.

همچنین بانک مرکزی به‌تازگی آمار و ارقام مربوط به دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره این بازار، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو در هفت روز منتهی به نهم اسفند را نیز منتشر کرده است و طبق این آمار نشان می‌دهد نرخ بهره بین بانکی همچنان به روند نوسانی خود ادامه داده و پس از رشدی قابل توجه در هفته قبل، این هفته افتی اندک را تجربه کرده است.

امروز در بازار سهام خبری برای نماد مرقام دست به دست می‌شد با این عنوان که مدیرعامل جدید صندوق ذخیره فرهنگیان به شرکت‌های زیان‌ده این صندوق سه ماه فرصت داد تا برنامه‌های جامع عملیاتی خود را برای خروج از زیان و سودآوری پایدار ارائه نمایند. گفته می‌شود  که محسن احمدی عنوان داشته است که  با توجه به هدف‌گذاری صورت گرفته برای افزایش سودآوری و ارزش‌آفرینی پایدار دارایی‌ها، نباید هیچ شرکت زیان‌دهی در مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه فعالیت دهد.

اما شاید مهمترین و جالب ترین خبری که در بین اهالی بازار سرمایه دست به دست می‌شد صحبت‌های وزیر اقتصاد است که عنوان داشته است که  «اکنون بازار سرمایه ظرفیت بسیار خوب و بالایی برای رشد دارد و سهام بورس اکنون تقریباً یک‌سوم تا دوسوم ارزش واقعی خودشان را دارند».

اهالی بازار سرمایه از این صحبت‌ها به عنوان سیگنال خرید یاد می‌کنند. البته بازار همیشه برای رشد و یا افت‌های خود به دنبال دلایلی می‌گردد تا خرید یا فروش خود را توجیه کند و حالا این موضوع شاید یکی از آن موارد باشد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری با رشد بیش از 31 هزار واحدی همراه شده است و بازار از منظر تکنیکالی جدا از همه اتفاقات و حواشی واکنش‌های خوبی را به محدوده میانی کانال صعودی زده است و برای اولین مقاومت به میانگین 200 روزه خود نزدیک می‌شود.

اگر شاخص کل بتواند از این محدوده جان سالمی را به در ببرد می‌تواند به اعداد  و ارقام بالاتری برسد و می‌توان روی رشد آن به شرط افزایش ارزش معاملاتی حساب کرد. البته بازار همچنان نگران بخشنامه‌های احتمالی و دستورالعمل‌های عجیب برای بازار است اما حداقل تا روی کار آمدن نمایندگان جدید و شروع کار آنها فعلا ریسکی از این بابت برای بازار سرمایه وجود نخواهد داشت.

کل