به گزارش اکوایران بازگشت محدودیت گاز واحدهای احیا درپی موج شدید سرما که ظرف 10 روز اخیر کشور را درنوردید، باعث شد تا از میزان عرضه آهن‌اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران کاسته شود.

رقابت 7 درصدی برای آهن‌اسفنجی

ظرف روز شنبه دوازدهم اسفند ماه بالغ بر 49 هزار تن آهن‌اسفنجی با قیمت پایه‌ای برابر 12 هزار و 586 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 69 هزار و 450 تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 49 هزار تن آهن‌سفنجی از این بازار با میانگین قیمت 13 هزار و 449 تومان انجامید.

این در حالی بود که در این روز 31 هزار تن آهن‌اسفنجی بریکت نیز با قیمت پایه‌ای برابر 13 هزار و 467 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شده بود؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 21 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش کل محصول عرضه شده با میانگین قیمت 13 هزار و 467 تومان انجامید. به این ترتیب کسری عرضه نسبت به تقاضا به متوسط رقابت قیمتی 7 درصدی در این بازار منجر شد.

در حالی که یکی از تقاط ضعف آهن‌اسفنجی دشواری نگهداری و کاهش کیفیت به مرور زمان است؛ تولید آهن‌اسفنجی بریکت این امکان را فراهم می‌کند تا نگهداری این محصول در زمانی طولانی بدون افت کیفیت میسر شود. با این وجود قیمت پایه بالاتر و عدم آشنایی و تطبیق صنایع فولادساز با این محصول باعث می‌شود تا عموما رینگ آهن‌اسفنجی بریکت از رونقی مشابه رینگ آهن‌اسفنجی برخوردار نباشد. این رویه در نتایج معاملات آهن‌اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران مشهود است. در این روز محصول آهن‌اسفنجی در قیمت پایه معامله شد.

جهش 235 درصد ارزش معاملات

از ابتدای امسال تا پایان هفته ابتدایی اسفند ماه بالغ بر 7 میلیون و 646 هزار تن آهن‌اسفنجی از رینگ صنعتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت؛ این رقم بالغ بر 136 درصد بیش از حجم فروش این محصول در بازه زمانی مشابه در سال 1401 بود. همچنین از ابتدای فروردین امسال تا پایان هفته ابتدایی اسفند (ششم اسفندماه 1402) ارزش معاملات رینگ فیزیکی آهن‌اسفنجی از 962 هزار میلیارد ریال عبور کرد؛ به این ترتیب ارزش معاملات این بازار نسبت به دوره مشابه در سال قبل جهشی 235 درصدی را به ثبت رساند. به این ترتیب جهش ارزش معاملات آهن‌اسفنجی از رشد حجم فروش این محصول پیشی گرفت.