به گزارش اکوایران، در معاملات روز یکشنبه بیستم اسفند ماه 1402، شاخص کل بورس تهران 3 هزار و 494 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 160 هزار و 255 واحد رسید. 

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 958 واحدی در رقم 738 هزار و 812 واحدی ایستاد. 

امروز نیز مانند دیروز سامانه معاملات دچار اختلال شد و معاملات فرابورس انجام نشد. 

خروج پول حقیقی از بورس 

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 173 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد شپنا بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 29 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهای شبندر، شتران، وبصادر، وغدیر و ثفارس بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وامید، حفارس، انرژی، پرداخت و وساپا تعلق داشت.

021220

نمادهای اثرگذار بر شاخص‌های بازار سهام

امروز فولاد، فارس و تاپیکو نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای وامید، ومعادن، فملی و خودرو از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد خودرو بیشترین تراکنش را داشت و خساپا و فولاد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 

ارزش معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 5 هزار و 119 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 56 میلیارد تومان بود که یک درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 10 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 998 میلیارد تومان رسید. 

021220

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد شاراک بیشترین ارزش معاملات  بازار سهام  را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 102 میلیارد تومان بود. 

پس از شاراک، خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فملی و خساپا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات نیز سهام خودرو با تعداد 318 میلیون و 496 هزار و 49 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد وبملت و فولاد نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌های خرید و فروش بورس  

در معاملات یکشنبه، 10 نماد صف خرید داشتند و 4 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 78 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 20 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 62 درصدی به 60 میلیارد تومان رسید.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

021220