به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز جای در بازار بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت 1500 واحدی کار را تمام کرد و شاخص کل رقم 2 میلیون و 148 هزار واحدی را به خود دید.

ارزش بازار بورس اوراق بهادار در روزهای پایانی سال 1402 به ارقامی کمتر از 7500 همتی رسیده است تا کارشناسان بازار سرمایه از سال 1402 به عنوان یک سال سیاه در کارنامه بورس اوراق بهادار تهران یاد کنند و این موضوعی است که سهم قابل توجهی از آن به عملکرد دولت و مسئولان اقتصادی و بورسی باز می‌گردد.

خودرو ، فلزات اساسی و گروه بانکی سه گروه برتر بازار از منظر ارزش معاملاتی بودند که به ترتیب ارزش معاملاتی برابر با 362 میلیارد تومان برای گروه خوردویی ، 219 میلیارد تومان گروه فلزات اساسی و 216 میلیارد تومان نیز سهم ارزش معاملات گروه بانکی بود.

اما خبر افزایش قیمت دلار در مرکز مبادله ایران چند روزی است که دست به دست می شود و در معاملات امروز (شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲) مرکز مبادله ارز و طلای ایران هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۳ هزار و ۳۶۹ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۴۰ هزار و ۴۵۶ تومان رسیده است. قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران به ۴۷ هزار و ۲۲۰ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۴ هزار و ۴۸ تومان رسیده است.

همچنین مهدوی ابهری دبیر کل انجمن کارفرمایی صنایع پتروشیمی ایران اعلام کرده است سرانجام با پیگیری‌های انجمن کارفرمایی صنایع پتروشیمی به همراه سازمان بورس و با همکاری وزارت اقتصاد با لغو اخذ مالیات علی الحساب از صادرات مواد خام و نیمه خام شرکت‌های پتروشیمی موافقت شد که اکنون با تحقق این امر شاهد سودآوری و بهبود نقدینگی این صنعت ارزآور خواهیم بود.

خبر دیگری که در بازار دست به دست می شد برکناری مدیر عامل ایران خودرو است. گفته می‌شود با پیگیری وزارت صنعت، مدیرعامل ایران خودرو علیمردان عظیمی برکنار و محمد حسین مصلح جایگزین وی خواهد شد. این در حالی است که مدیرعامل سایپا نیز چندی پیش برکنار شد.

اما رونامه دنیای اقتصاد در مورد ناکامی دیگر در حوزه خودرو این طور نوشته است که از ۲۰۰ هزار خودروی وعده داده شده، فقط کمتر از ۱۰ هزار خودرو وارد کشور شده است و در حال حاضر دو سال از صدور فرمان آزادسازی واردات خودرو به کشور - توسط رئیس‌جمهور - می‌گذرد و قرار بود سال ۱۴۰۲ سال اوج‌گیری ورود خودرو به کشور باشد، اما این اتفاق به دلایل مختلف رخ نداد.

تا به امروز حداقل باید 200 هزار دستگاه خودرو وارد کشور می‌شد، اما کل خودروهای وارد‌شده طبق آخرین آمار به 10 هزار دستگاه نیز نرسیده است.

سازمان بورس اوراق بهادار تهران هم اعلام کرده است که تعداد سهامداران فعال در بازار اعم از حقیقی و حقوقی (بدون احتساب کدهای دارای معامله در عرضه‌های اولیه) در هفته گذشته بیش از ۳۵۵ هزار نفر بوده است.

همچنین مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از پرداخت سود به بیش از ۴۳ میلیون سهامدار سهام عدالت خبر داد.

حسین حبیبی عضوهیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در یادداشتی برای عصر خبر نوشت: در زمان فعلی کارگران سخت کوش و زخم خورده کشورمان بیش از هرزمان دیگر نیاز دارند که نمایندگان کارگری بطور واقعی از حقوق مسلم وقانونی شان دفاع وحمایت کنند. لذا جا دارد نمایندگان کارگری درشورای عالی کار را حمایت کنید تا حقوق درحدشان ،کرامت ومنزلت که حداقل کمتر از ۱۵ میلیون تومان نباشد تصویب کنند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران  

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در زمستان نه چندان سخت سال جاری در سردترین روزگار خود به سر برد تا فعالان بازار برای سال 1402 نام سال سیاه را نام گذاری کنند. نام گذاری که برای این سال اتفاق افتاد عملکرد بد مسئولان بورسی و اقتصادی کشور را نشان می‌دهد.

در نظر سنجی‌ها و صحبت‌های گوشه و کنار کارشناسان برای بازار سرمایه و اقتصاد کشور سال آینده را چندان امیدوارنه نمی‌بینند مگر اینکه روند و رویه دولت مردان تغییر کند.

کل