به گزارش اکوایران، در روز یک‌شنبه شاخص کل بورس 6 هزار و 807 واحد افت کرد و به رقم 2 میلیون و 87 هزار و 272 واحد رسید. اما شاخص کل هم‌وزن 3 هزار و 179 واحد پایین آمد و در رقم 681 هزار و 563 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 139 واحد ریزش کرد و به رقم 22 هزار و 562 رسید. شاخص هم وزن فرابورس نیز کاهش هزار و 213 واحدی داشت و به سطح 120 هزار و 553 واحد رسید. 

در پایان معاملات ‌روز سه‌‌شنبه، 17 درصد بازار رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 83 درصد از نمادهای بازار افت کرد.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع سیمان (سیدکو)، شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد (وتوکا) و شرکت دوده صنعتی پارس (شدوص) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت عطرین نخ قم (نطرین)، شرکت بهمن دیزل (خدیزل) و شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا (حسینا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب)، سفار (شرکت سیمان فارس) و فروس (شرکت فروسیلیس ایران) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت پگاه گلپایگان (غگلپا)، شرکت پگاه گلستان (غگلستا) و شرکت توکا ریل (توریل) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، 57 نماد صف خرید داشتند و 232 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 25 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 169 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 10 درصدی به 414 میلیارد تومان رسید.

030314

پیش بینی بورس امروز

روز یکشنبه شاخص کل بورس تهران پس از سه روز ریزش کرد. اغلب نمادهای بازار قرمزپوش بودند و شاخص هم وزن نیز افت کرد. 

شاخص کل بورس تهران با پیشرانی نمادهای شپنا، شبندر، بوعلی و شتران 6 هزار و 807 واحد معادل  0.33 درصد ریزش کرد.

همچنین برای دومین روز متوالی پول حقیقی از بورس خارج شد که رقم آن 252 میلیارد تومان بود. نمادهای بوعلی، ثفارس، شستا، شپنا، خساپا، شبندر، وآذر، کچاد، وغدیر و شتران بیشترین خروج سرمایه بازار را داشتند. همچنین ارزش معاملات خرد افت کرد و باز هم به محدوده 2 هزار میلیارد تومانی برگشت که رقم بسیار پایینی است. 

برخی از ناظران معتقدند بازار توان بازگشت به کانال بالاتر را دارد اما تعطیلات دو روزه و توجه فعالان بازار به انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام موجب تعلیق در تقاضا و پایین آمدن ارزش معاملات شده است. روز دوشنبه آخرین روز ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری بود. چهره‌هایی مانند سعید جلیلی، اسحاق جهانگیری، محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد، محمد شریعتمداری، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی، مسعود پزشکیان، وحید حقانیان، محمدمهدی اسماعیلی، محمود صادقی، محمدرضا پورابراهیمی، الیاس نادران، محمدمهدی زاهدی، مصطفی پورمحمدی، شمس‌الدین حسینی، عباس آخوندی، قاضی زاده هاشمی و چندین نماینده پیشین مجلس در انتخابات نامزد شدند. 

تعدد کاندیداهای ریاست جمهوری فعلا تردیدها درباره جهت گیری دولت آینده را افزایش داده است. دور از انتظار نیست که فعالان اقتصادی منتظر بمانند تا از نهمین رییس جمهور و کابینه دولت چهاردهم رونمایی شود و پس از آن نسبت به تغییر استراتژی سرمایه گذاری خود تصمیم گیری کنند.