به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز یکشنبه می‌روند که روز شنبه شاخص کل بورس تهران ریزش کرد. برای پیش بینی بورس امروز –یکشنبه 20 خرداد- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز شنبه شاخص کل 18 هزار و 545 واحد ریزش کرد و شاخص کل هم‌وزن 3 هزار و 596 واحد پایین آمد. همچنین شاخص کل فرابورس  223 واحد افت کرد و شاخص هم وزن فرابورس کاهش هزار و 603 واحدی داشت. 

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت سامان گستر اصفهان (ثامان)، شرکت کارتن ایران (چکارن) و شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد (وتوکا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت نیان الکترونیک (نیان)، شرکت بیمه سامان (بساما) و شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای شغدیر (شرکت پتروشیمی غدیر)، بورس (شرکت بورس اوراق بهادار تهران) و بترانس (شرکت ایران ترانسفو) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان (فتوسا)، شرکت دارویی ره آورد تامین (درهآور) و شرکت کلر پارس (کلر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات شنبه، 26 نماد صف خرید داشتند و 489 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 21 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 140 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 85 درصدی به هزار و 67 میلیارد تومان رسید.

030319

پیش بینی بورس امروز 

روز شنبه شاخص کل بورس تهران از ابتدای معاملات ریزش کرد و اغلب قریب به اتفاق نمادها قرمرپوش شدند و با صف فروش مواجه بودند. دیروز نمادهای فملی، فولاد، شپنا، نوری، شبندر، شستا و فارس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند. دیروز 93 درصد نمادهای بازار سهام قرمزپوش شدند، شاخص کل 0.89 درصد و شاخص هم وزن نیز 0.53 درصد افت کردند. 

به علاوه، روز شنبه باز هم شاهد خروج پول حقیقی به بازار بودیم و 509  میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. دیروز نمادهای خودرو، فملی، فولاد، خساپا، شپنا، وبملت، خاور، بوعلی، حکشتی و شستا بیشترین خروج سرمایه را داشتند. 

همچنین ارزش معاملات خرد سهام با افت 11 درصدی به رقم 2 هزار و 10 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 30 ماه اخیر است. 

بدین ترتیب بازار با رکود عمیقی مواجه است، می‌توان گفت رکود معاملاتی و خروج سرمایه دو معضل اصلی بازار سرمایه است. محدودیت دامنه نوسان نیز تنها به طویل شدن صف‌های فروش منجر شده است.

یکی از علل تعلیق در بازار نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری است. از سوی دیگر صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی علیه ایران نیز بر بازار اثر منفی داشت. در چنین شرایطی بخشی از صف‌های فروش بازار به معاملات امروز نیز سرریز خواهد کرد و تداوم ریزش شاخص‌ها محتمل است.

030319