به گزارش اکوایران، تقاضای لیتیوم در دهه گذشته به سرعت در حال افزایش است. اما عرضه بیش از حد چین و کاهش نرخ پذیرش تهاجمی خودروهای برقی، باعث کاهش بیش از 80 درصدی قیمت لیتیوم در سال گذشته شده است.

بر اساس گزارشی از کیتکونیوز، حال و هوای کنفرانس Fastmarkets (بزرگترین کنفرانس جهانی تأمین لیتیوم و مواد خام باتری در لاس وگاس)، منعکس کننده امید محتاطانه در میان شرکت کنندگان بود تا صنعت لیتیوم بتواند در اواخر این دهه با افزایش محبوبیت خودروهای برقی و فناوری های ذخیره‌سازی باتری، جهش مورد انتظار تقاضا را برآورده کند. سازمان‌دهندگان گفتند که این کنفرانس تقریباً 1100 شرکت کننده داشت که مطابق با سطح سال گذشته و تقریباً سه برابر سال 2019 بود.

پاتریک هاوارث، رئیس بخش لیتیوم اکسون، که در کنفرانس اعلام کرد برنامه‌های تولید لیتیوم خود را در آرکانزاس گسترش خواهد داد، گفت: «ما واقعاً بر روی مبانی کسب و کار اساسی متمرکز شده‌ایم. ما از قیمت‌های پایین نمی‌ترسیم و قیمت‌های بالا ما را جذب نمی‌کند.» به عنوان مثال، داده‌های بازارهای سریع نشان می‌دهد که تقاضای ایالات متحده برای لیتیوم تا سال 2030 هر سال 29 درصد افزایش می‌یابد و همچنین انتظار می‌رود در سایر نقاط جهان نیز جهش داشته باشد.

ثبت 31 رکورد توسط S&P 500 در نیمه اول سال؛ رشد طوفانی شاخص ادامه دارد؟

اشلی زوموالت فوربس، معاون مدیر بخش باتری‌ها و مواد حیاتی وزارت انرژی ایالات متحده در این کنفرانس اعلام کرد که بر یک برنامه کمک مالی دولت ایالات متحده برای زنجیره تأمین مواد معدنی حیاتی نظارت دارد و گفت که مشتاق است شرکت‌های لیتیوم بیشتری برای دریافت بودجه درخواست دهند.

دیل هندرسون، مدیر عامل Pilbara Minerals (شرکت استخراج کننده لیتیوم استرالیایی) گفت: «اعضایی که نگران احساسات بازار در این لحظه هستند، چشم خود را به مسیر بلندمدت بدوزند.»

بر اساس داده‌های Fastmarkets، عرضه جهانی معدن لیتیوم در سال گذشته بیش از 1 میلیون تن بود، رقمی که انتظار می‌رود تا سال 2026 بیش از دو برابر شود. با این حال، تولیدکنندگان هشدار دادند که اگر قیمت‌ها افزایش پیدا نکند، بعید است که این عرضه در دسترس قرار گیرد.

سارا ماریسل، مدیر ارشد استراتژی Arcadium Lithium (یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لیتیوم در شیلی) که پروژه‌های توسعه در سرتاسر جهان دارد، گفت: "ما در مورد نحوه واکنشمان به قیمت‌ها و عرضه بازار، مورد سنجش و قضاوت قرار خواهیم گرفت."

شرکت Albemarle (بزرگترین تولیدکننده لیتیوم در جهان) کنفرانس را با هشداری جدی در مورد قیمت‌های نگران‌کننده لیتیوم آغاز کرد، اما پس از آن نقشه‌ای را برای حراج عرضه فلزات خود به بالاترین قیمت پیشنهاد داد و در اواخر کنفرانس از لحن امیدوارکننده‌ای در مورد تقاضا بلند مدت استفاده کرد.

اریک نوریس، رئیس کسب و کار ذخیره انرژی Albemarle گفت: «من نگران تقاضا نیستم. در حالت ایده آل تقاضای کافی لیتیوم در ایالات متحده وجود دارد اما اگر در ایالات متحده نباشد، بدون شک در جاهای دیگر  یافت می‌شود.»

رشد تقاضا برای گرانول‌های زیست‌تخریب‌پذیر: تحولی در صنعت پلاستیک