به گزارش اکوایران، ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران پس از پایان جلسه معاملاتی روز جاری در حوالی 7342 همت قرار گرفت که حدود 35 همتی از ارزش خود را نسبت به روز چهارشنبه از دست داده است.

ارزش معاملات نیز 3800 میلیارد تومان ثبت شد و  گروه شیمیایی بازار سرمایه در رتبه نسخت برترین گروه‌ها از نظر ارزش معاملاتی قرار گرفت این گروه بیش از 184 میلیارد تومان ارزش معاملاتی را در روز جاری ثبت کرده است . همچنین گروه خودرویی و گروه انبوه‌سازی به ترتیب با 181 و 120 میلیارد تومان در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفتند.

آمارها نشان می‌دهد که از بورس تهران در تیر ماه سال جاری بیش از 2400 میلیارد تومان پول، توسط حقیقی‌ها از بازار خارج شده است. همچنین آمار هفته منتهی به 27 تیر ماه سازمان بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد که تعداد خریداران بازار سرمایه همچنان کمتر از 100 هزار کد معاملاتی است و در هفته گذشته این تعداد در محدوده 58 هزار کد معاملاتی قرار گرفته است. در سمت مقابل و سمت فروشندگان این عدد که در دو هفته پیشین ارقام 320 هزار و 250 هزار کد معاملاتی را داشته است در هفته منتهی به 27 تیر ماه به رقم 99 هزار کد معاملاتی کاهش پیدا کرده است. که البته هفته گذشته یک هفته با تعطیلات میان مدت نیز محسوب می‌شد.

یکی از فعالان بازار سرمایه به خبرگزاری بازار سرمایه اعلام کرده که بخش عمده‌ای از منابع پارک‌شده در بازار سهام در انتظار تعیین تکلیف برنامه‌های وزرای پیشنهادی است تا این منابع در صورت مناسب شمرده شدن اقدامات پیش‌رو وارد بازار سهام شوند. مرتضی امیری عنوان داشته است که این رقم حدود 6 هزار میلیارد تومان است.

دلار نیمایی همچنان در حال صعودی است و آرام آرام خود را به عدد 43 هزار و 800 تومان رساند. همچنین در روز جاری رییس جمهور منتخب دکتر مسعود پزشکیان دعوت اتاق ایران را پذیرفت و در جمع فعالان اقتصادی قرار گرفت.

نرخ بهره بین بانکی نیز در گزارش منتشر شده 27 تیر ماه 1403 نشان می‌دهد که این نرخ همچنان در محدوده 23.63 درصدی قرار دارد و این رقم یک صدم درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشته است.

اما چیزی تا برگزاری مراسم تنفیذ دکتر مسعود پزشکیان نمانده است و به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد محمد‌جواد ظریف اعلام کرده از میان نامزدهای معرفی شده برای پست‌های وزارت تا ۳ مرداد سه نامزد را به رئیس‌جمهور معرفی خواهد کرد‌.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» آخرین گمانه‌زنی‌ها از احتمال انتخاب عبدالناصر همتی به عنوان وزیر اقتصاد را مطرح کرده است.

اما در خصوص گرمای هوا و با احتمال زیاد ناترازی برق در روزهای آنیده سازمان هواشناسی این طور خبر داده است که طی ۱۵ روز آینده شاهد ثبت بالاترین دماهای سال هستیم و برخی از نقاط کشور حتی گرم‌ترین روزهای چند سال اخیر خود را تجربه خواهند کرد. این موضوع تولید تعداد زیادی از شرکت‌های بازار سرمایه را به مشکل مواجه خواهد کرد و همچنین توقف و راه اندازی مجدد هر واحدی تولیدی در برخی صنایع نیز مستلزم هزینه و استهلاک بالا است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

در پایان جلسه معاملاتی روز جاری در بازار اوراق بهادار تهران عدد شاخص کل با افت بیش از 10 هزار واحدی همراه شده هر چند که تعداد زیادی از نمادهای به عنوان غایبان بازار امروز بودند و در حال برگزاری مجامع خود بودند اما همین تعداد باقی مانده در بازار روند شاخص کل را منفی کردند.

شاخص کل که در روزهای نیمه تعطیل هفته گذشته توانسته بود سطح حمایتی 2.2 میلیون واحدی را نگه دارد در نتیجه معاملات امروز با افت  همراه شد و بازهم عدد شاخص به اعداد و ارقام کمتر از 2.2 میلیون واحدی رسید.

اهالی بنیادی کار بازار سرمایه چشم به تعیین تیم اقتصادی دولت دوخته اند و اهالی تکنیکالیست بازار میانگین های 55 روزه و 200 روزه به عنوان سطوح حمایتی در نظر دارند و هر دو گروه وضعیت سودآوری بهار 1403 شرکت ها را نیز رصد می‌کنند.

کل