به گزارش اکوایران، پس از انتخابات ریاست جمهوری، بورس تهران اندکی نفس تازه کرد و از رکود چند ماهه خارج شد اما محدودیت‌های تأمین برق صنایع و افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه، بورس را، با افزایش شدید عرضه سهام مواجه کرد و عملا خوشی بعد از انتخابات آن دو روز بیشتر دوام نیاورد. 

خبر مرتبط
انتقاد کانون‌های بورسی از سیاست‌گذاری‌های اقتصادی؛ تکلیف سهامداران را مشخص کنید!

اکوایران: کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت طی نامه‌ای از شرایط بازار سهام به معاون اول رئیس جمهور گلایه کردند.

ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اتفاقی است که بازار سرمایه در ایران را به شدت با تشدید ریسک مواجه کرده است.
از سوی دیگر بازارهای بین‌المللی نیز متأثر از سیاست‌های پولی دچار التهاب شده است. این روزها بازارهای جهانی از احتمال رکود در آمریکا هم بسیار نگران هستند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بورس ژاپن به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از وضعیت اقتصاد ایالات متحده با کاهش ارزش مواجه شده و بورس آمریکا هم تحت تأثیر گزارش‌های اقتصادی ضعیف اخیر و تنش‌های خاورمیانه به رنگ خون درآمد. 

همچنین امروز شاخص اصلی بورس اوراق بهادار تل آویو (TASE) در آغاز معاملات هفتگی به دلیل ترس از جنگ احتمالی با حزب الله و ایران به پایین‌ترین میزان خود از ماه آوریل تاکنون سقوط کرد.

اما ریزش‌های بورس ایران جدا از ریسک سیستماتیک ناشی از اتفاق های سیاسی اخیر، در سال‌های گذشته نیز به دفعات اتفاق افتاده است. بیشترین ریزش درصدی بورس به 26 اسفند 1393 با 5.51 درصد افت تراز تعلق داشته است. که دلیل آن افت تراز نیز تغییرات نرخ گاز خوراک صنایع عنوان شده است. دومین ریزش درصدی سنگین شاخص کل بورس تهران در 18 اردیبهشت ماه 1402 با 5.15 درصد به ثبت رسید که این ریزش نیز بابت مصوبه افزایش نرخ گاز خوراک صنایع ایجاد شد.در بین ده ریزش سنگین تاریخی شاخص کل، عامل چهار مورد افزایش نرخ گاز خوراک صنایع بوده است و سه مورد نیز به اصلاح روند صعودی سال 1399 باز می‌گردد. شهادت سردار سلیمانی در دی ماه 1398 و دور جدید تحریم‌ها علیه ایران در مهر 1397 از عوامل خارجی (سیاسی) ده ریزش اصلی شاخص کل به شمار می‌روند. ریزش روز شنبه 13 مرداد ماه امسال نیز که به‌خاطر ترور اسماعیل هنیه شکل گرفت، موجب افت 2.98 درصدی شاخص کل شد که سی و ششمین ریزش درصدی و سیزدهمین ریزش ترازی را برای شاخص کل به ثبت رساند.

هر چند در هفته اخیر اقداماتی نظیر تزریق 600 میلیارد تومانی توسط صندوق توسعه ملی بودیم اما برآیند آن این بوده است که روز یکشنبه، با محدود شدن دامنه نوسان قیمتی شاخص بورس تنها توانست سطح حمایتی 2 میلیون واحدی را حفظ کند.

10 مرداد شارژ 600 میلیارد تومانی بورس توسط صندوق توسعه ملی 

با آغاز ریزش بورس در روز چهارشنبه، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور دستور تزریق منابع صندوق توسعه ملی و شبکه بانکی به بازار سهام را صادر کرد.

غضنفری، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی غضنفری در تاریخ 10 مرداد 1403 اعلام کرد با هدف سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، امروز مبلغ یک‌هزار میلیارد ریال و تا روز شنبه (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان واریزی به حساب صندوق تثبیت بورس انجام خواهد داد.

هدف صندوق توسعه ملی از ورود به بازار سرمایه، علاوه بر حمایت از بازار، سرمایه‌گذاری بیشتر نیز اعلام شد.

‌انتقاد نماینده مجلس و آذری جهرمی از نابودی سرمایه سهامداران

با وجود این حمایت‌ها، روز 13 مرداد شاخص کل بازار سرمایه حمایت معتبر محدوده دو میلیون و۵۰ هزار واحدی را شکست و فاصله زیادی با حمایت دو‌ میلیون واحدی نداشت. این اتفاق واکنش نماینده مجلس و آذری جهرمی را برانگیخت و با انتشار پیامی از نابودی سرمایه سهامداران و روزه سکوت مسئولان انتقاد کردند.

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و نماینده مجلس بود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر)، اعلام کرد: سرمایه سهامداران در بورس در حال نابود شدن است. از ریزش مشکوک اردیبهشت ۱۴۰۲ تاکنون سهامداران یک روز خوش ندیده اند. آنان که گفتند "رشد شارپی قطعا برای بازار سرمایه مضر است" چرا اکنون روزه سکوت گرفته اند؟

براساس این گزارش، انتقاد و کنایه وی مربوط به مجید عشقی رئیس سازمان بورس است که 6 اردیبهشت سال قبل، گفته بود: رشد شارپی برای بازار سرمایه قطعا مضر است اما به نظر می‌رسد رشد فعلی بازار با توجه به اقدامات انجام شده نظیر کاهش ضرایب اعتباری و نیز شرایط کلی بازار بوده است.

جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی و عضو ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان هم در پیامی کوتاه در تلگرام اعلام کرد: به داد بورس و سرمایه مردم برسید!

عبده تبریزی، وعده تحقق برنامه های پزشکیان را داد

مشاور اقتصادی پزشکیان با تکذیب شایعه ابقا عشقی در سازمان بورس و با اشاره به اینکه تا امروز کوچکترین دخالتی در شرایط جاری بازار نداشته اعلام کرد که از وضعیت بحرانی بورس مطلع بوده و به درخواست دولت وفعالان، برای خروج از بحران از امروزچاره اندیشی خواهد کرد وی همچنین در ادامه پیامش تاکید کرد دولت پزشکیان متعهد به برنامه‌هایی است که مطرح کرده و به‌رغم هر شرایط محیطی، برنامه‌های خود را دنبال خواهد کرد.

محدودیت دامنه نوسان در 14 مرداد 

با وجود سخنان مشاور اقتصادی رئیس جمهور روز گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار برای کنترل نوسان کوتاه مدت ناشی از افزایش ریسک سیاسی اوراق سهام، معاملات روز یکشنبه را با محدودیت یک درصدی دامنه نوسان آغاز کرد. که با محدودشدن دامنه نوسان قیمتی بورس توانست سطح حمایتی 2 میلیون واحدی را همچنان حفظ نماید . براساس تصمیات گرفته شده محدودیت دامنه نوسان یک درصدی تا انتهای این هفته بر قرار است و جو حاکم بر بورس تهران از روند نزولی به روند رکودی تغییر کرد.

درخواست 3 کانون از صیانت سرمایه ها در دولت پزشکیان

دیروز کانون‌ نهادهای سرمایه‌گذاری،کارگزاران بورس و سرمایه‌گذاری سهام عدالت، خواهان اعلام مواضع دولت درباره بازار سرمایه و صیانت از سرمایه‌ها شدند. این کانونها خطاب به محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص چالش‌های عمده‌ بازار سرمایه، نامه ای را نوشته و با اشاره به شرایط بحرانی بورس و با هدف صیانت از سرمایه سهامداران خواستار توجه ویژه بر اساس برنامه های اعلامی رئیس جمهور شدند.

در متن این نامه با اشاره به چالش های سال های اخیر سازمان بورس اعلام شده متوسط حاشیه سود خالص صنایع به شدت کاهش یافته وعملاً سرمایه گذاری توجیه ناپذیر شده است که این موضوع ضمن از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران به بازار سهام، باعث شده تا سرمایه اشخاص حقیقی از این بازار خارج و راهی بازار هایی نظیر ارز،‌ طلا و ...  به خارج از کشور شود. به همین منظوراز دولت درخواست شده تا با اعلام کردن مواضع خود برای بازگرداندن اعتماد عمومی به بازار سرمایه اقدامات عملی انجام دهند.

در پایان این سه کانون، آمادگی خود را  برای برگزاری نشست های تخصصی برای ارائه راهکارهای برون رفت از شرایط نامناسب کنونی اعلام کردند.

درخواست خط اعتباری 

امروز نیز مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار از ارسال نامه درخواست تعریف خط اعتباری یا واریز حداقل ۵۰ همت برای حمایت از بازار سرمایه خبر داد و گفت: سازمان بورس در مکاتبه‌ای با وزیر امور اقتصادی و دارایی، پیشنهادهایی را برای حمایت از بازار ارائه کرد و پیگیر اجرایی شدن پیشنهادهای مذکور شد.

قادر معصومی خانقاه گفته: با توجه به بروز شرایط هیجانی در بازار سهام متأثر از احتمال رویدادهای منطقه‌ای، سازمان بورس در مکاتبه‌ای با وزیر امور اقتصادی و دارایی، به عنوان رئیس شورای عالی بورس و اوراق بهادار، پیشنهادهایی را برای حمایت از بازار سهام ارسال و پیگیر اجرایی و عملیاتی شدن پیشنهادهای مذکور شد.

به گفته او، این نامه و پیشنهادهای مطرح درآن، با هدف برآورد نیاز بازار سرمایه به اقدامات حمایتی و تشریح کمیت و کیفیت این اقدامات، در هر یک سناریوهای احتمالی، همچنین تنویر ذهن مسئولان ذی ربط نسبت به موضوعات مبتلابه بازارسرمایه تدوین و ارسال شده است.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار مهم ترین درخواست سازمان بورس را واریز وجه یا تعریف خط اعتباری حداقل ۵۰ همتی برای بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: در این نامه خواستار همکاری همه مسئولان، نهادها و سازمان‌های درگیر در این تصمیم‌گیری شده‌ایم.