به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‎‌شنبه می‌روند که روز دوشنبه شاخص‌های بازار به رشد ادامه دادند. 

برای پیش بینی بورس امروز –سه‌‌شنبه 30 مرداد- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز دوشنبه شاخص کل 7 هزار و 484 واحد صعود کرد و شاخص کل هم‌وزن 750 واحد رشد کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  750 واحد بالا آمد و شاخص هم وزن فرابورس افزایش 191 واحدی داشت. 

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت مس باهنر (فباهنر)، شرکت کاشی و سرامیک حافظ (کحافظ) و شرکت تامین سرمایه نوین (تنوین) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز ، شرکت فرانسوز یزد (کایزد)، شرکت توسعه فن افزار توسن (فن افزار) و شرکت دارویی ره آورد تأمین (درهآور) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای پردیس (شرکت سرمایه گذاری پردیس)، کماسه (شرکت تامین ماسه ریخته گری) و آباد (شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران (ثتران)، شرکت سرمایه گذاری سلیم (سلیم) و شرکت کشتیرانی دریای خزر (حخزر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه، 106 نماد صف خرید داشتند و 293 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 59 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 468 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 74 درصدی به رقم هزار و 16 میلیارد تومان رسید.

030529

پیش بینی بورس امروز 

روز دوشنبه برای چهارمین روز متوالی روند رشد شاخص‌های بازار سهام تداوم داشت. این رشد علی رغم تداوم محدودیت 2 درصدی دامنه نوسان قیمت سهام است.

دیروز شاخص کل بورس 0.37 درصد رشد کرد که نمادهای فولاد، شستا، شپنا، شپدیس، تاپیکو و شبندر بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند. اما شاخص هم وزن 0.12 درصد رشد کرد.

همچنین دیروز برخلاف روزهای پیشین میزان عرضه بر تقاضا غلبه کرد و شاهد خروج سرمایه حقیقی از بازار بودیم. نکته جالب توجه رشد 83 درصدی معاملات خرد بود که به ر قم 3 هزار و 321 میلیارد تومان بالغ شد که بیشترین رقم در 11 روز معاملاتی اخیر است.

بنابراین به نظر می‌رسد پس از بازگشت شاخص به کانال 2 میلیونی بخشی از معامله گران تصمیم به خروج سرمایه از بازار گرفتند. 

در عین حال تعدیل کوتاه مدت بخشی از طبیعت بازار است و در صورت افت شاخص در روزهای پیش رو به معنی ریزشی شدن روند شاخص نیست. اما تداوم رشد بخشی از بازار و بهبود معاملات نشانه‌های مثبتی بود.

 برخی از ناظران معتقدند در میان مدت و پس از آزاد شدن سرمایه بلوکه شده در حساب‌های وکالتی خرید خودرو، بازار فرصت مناسبی برای جذب سرمایه خواهد داشت.