به گزارش اکوایران، بورس تهران همواره در بررسی‌های بلند مدت شاخص‌های سهامی شاهد کارنامه درخشان‌تر شاخص هم‌وزن به نسبت شاخص کل بوده است. بازدهی بیشتر شاخص هم‌وزن با توجه به ریسک بیشتر سهم‌های سبک بازار منطقی است و احتمال نوسانات شدیدتر کوتاه مدت نیز در این شاخص بیشتر از شاخص کل است. بیشترین نوسان شاخص هم‌وزن از ابتدای سال 1402 به بازه زمانی فروردین تا اردیبهشت ماه 1402 باز می گردد که شاخص هم‌وزن در این مدت نزدیک به 47 درصد رشد تراز داشت. از سوی دیگر نیز سنگین‌ترین نوسان شاخص کل نیز از اردیبهشت تا شهریور 1402 با ریزش 30.8 درصدی به ثبت رسید.

با وجود توقع نوسانات سنگین‌تر در کنار بازدهی بیشتر از شاخص هم‌وزن به نسبت شاخص کل، روند کوتاه مدت و میان مدت اخیر، حکایت از قهر معامله‌گران با نماد‌های سبک دارد. در یک ماهه اخیر شاخص کل بورس تهران 3.9 درصد ریزش داشته و شاخص هم‌وزن افت تراز 6.3 درصدی را تجربه کرده است.

030609

بحران انرژی در تابستان 1403 / صنایع زیر سایه قطعی‌های برق!

شاخص کل بورس تهران در شش ماهه گذشته 5 دهم درصد رشد تراز داشته است؛ در حالی که شاخص کل هم‌وزن در این مدت ریزش 10.4 درصدی داشته است. حتی بازدهی یک ساله اخیر نیز که تا حدی در بین میان مدت و بلند مدت قرار می‌گیرد؛ حکایت از ریزش تراز 8 درصدی شاخص هم‌وزن دارد.

با این حال بازدهی‌های بلند مدت این دو شاخص همواره با سنگینی کف ترازو به سمت شاخص هم‌وزن همراه بوده است. شاخص هم‌وزن بورس تهران از روز 6 شهریور ماه 1401 تا روز چهارشنبه 7 شهریور 1403 رشد تراز 58 درصدی داشته در حالی که شاخص کل 44 درصد رشد کرده است. بازدهی سه ساله این دو شاخص نیز نشان از کارنامه بهتر شاخص هم‌وزن دارد.

030609

در نهایت، دلیل عملکرد ضعیف اخیر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل را می‌توان در دو عامل اصلی یافت. اول اینکه حمایت‌های سازمان بورس و بانک مرکزی که از طریق صندوق توسعه و یا تثبیت و برخی حقوقی‌ها به بازار سهام منتقل می‌شود؛ معمولا به سمت چندین نماد شاخص‌ساز منتقل می‌شود و در درجه دوم نیز معامله‌گران خرد بازار سهام نیز به دلیل ناامیدی از چشم‌انداز کوتاه مدت نماد‌های سبک با توجه به حمایت‌ها از نماد‌های شاخص‌ساز، ترجیح می‌دهند در زمین برنده دست به معامله بزنند.

سیگنال پزشکیان به بازار سرمایه/ مقاومت دلار چند است؟