به گزارش اکوایران، پس از حواشی‌های اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر دریافت وام‌های میلیاردی توسط رئیس این سازمان و هیات‌مدیره، امروز،‌17 شهریور 1403، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار استعفا داد.

بر این اساس، عشقی امروز  اسعتفای کتبی خود را رئیس شورای عالی بورس تقدیم کرد. البته این نخستین باری نیست که او استعفای خود را اعلام می‌کند. عشقی در سال 1401 نیز استعفای کتبی خود را به شورای عالی بورس تقدیم کرد، اما موردقبول این شورا واقع نشد. همچنین،‌ بلافاصله پس از اعلام رای اعتماد مجلس به عبدالناصر همتی،‌ وزیر اقتصاد دولت چهاردهم، از استعفای خود به وزیر اقتصاد و امور دارایی خبر داد. 

غلبه حواشی بر صندلی ریاست عشقی

اما چه شد که عشقی مجددا استعفای خود را اعلام کرد؟

از سال 1400 که مجید عشقی به عنوان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار منتصب شد، همواره از عملکرد او در بورس کشور انتقادهای جدی می‌شد و بسیاری از کارشناسان اقتصادی و مسئولان استعفای او را بهترین راه حل نجات بورس می‌دانستند. اما این انتقادات اثری بر عملکر عشقی نگذاشت. 

اتفاقی که منجر به استعفای عشقی شد انتشار نامه‌ای مبنی بر دریافت وام میلیاردی رئیس سازمان بورس و اعضای هیات‌مدیره بود. در این نامه ذکر شده بود که این وام با سود چهار درصدی و بازپرداخت 10 ساله به اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار  از محل منابع داخلی این سازمان پرداخت می‌شود. تصویر این نامه که از سازمان بازرسی به وزیر اقتصاد ارسال شده است، نشان می‌دهد که بیشترین مبلغ این وام به مجید عشقی پرداخت شده که 2.7 میلیارد تومان بوده است.

همچنین، علیرضا ناصرپور 1.9 میلیارد تومان، رضا عیوضلو 1.9 میلیارد تومان، مهرداد مسعودی فر 1.9 میلیارد تومان و حسن فرج زاده دهکردی نیز 1.9 میلیارد دریافت کرده‌اند. 

عملکرد عشقی تنها مورد انتقاد دولت چهاردهمی‌ها نبود و دولت سیزدهم هم از او گلایه‌ دارند. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم، در روزنامه جوان نوشت:«سازمان بورس با استدلالی مشابه آنچه غالب نهادهای مالی و دارای اموال و دارایی که مورد پذیرش دولت سیزدهم نیز نبوده است، با اخذ مصوبه از شورای عالی فراقوه‌ای بالادست خود اقدامی به ظاهر قانونی، اما خلاف سیاست‌های کلان کشور و دولت وقت رقم زده است.»

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، در در روزهای گذشته در واکنش به این خبر با تایید این نامه در توییتی نوشت:«پس از نامه سازمان بازرسی در مورد وام قرض‌الحسنه دریافتی توسط رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس، موضوع را جهت بررسی سریع کارشناسی و اعلام نظر به مرکز بازرسی وزارتخانه ارجاع داده‌ام. ‌در دولت چهاردهم برای حذف رانت‌ها آمده‌ایم و اجازه ویژه‌ خواری به هیچکس نخواهیم داد.»

مجید عشقی در واکنش به این خبر گفته بود که شورای عالی بورس براساس ماده چهار قانون اوراق بهادار مسئولیت تعیین حقوق و دستمزد مزایای هیات مدیره سازمان بورس را برعهده دارد، این مبالغ هم براساس مصوبه شورا پرداخت شده و پرداخت چنین مبالغی در تمامی نهادهای پولی و مالی متناظر یک روال کاملا عادی است و حتی گاه در برخی نهادها مبالغ پرداختی بیشتر از این ارقام است.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد که مدیران و کارکنان سازمان بورس، به خاطر شرایط خاص این نهاد، با محدودیت‌های متعددی مواجه‌اند، در نتیجه برای حفظ منابع انسانی نهاد ناظر بازار سرمایه، لازم است این تسهیلات پرداخت شود. شورای عالی بورس هم براساس همین موضوع با پرداخت تسهیلات موافقت کرده است.

اما چندی بعد، محسن علیزاده، عضو ناظر پیشین شورای عالی بورس اعلام کرد که وام میلیاردی با سود 4 درصد به پیشنهاد خود رئیس سازمان بورس به تصویب رسید و پیش از این چنین رویه‌ای وجود نداشت و اکنون هم این حواشی باعث شد که برای عشقی گزینه‌ای به‌جز استعفا یا برکناری وجود نداشته باشد.