به گزارش اکوایران، بورس تهران پس از استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، شاهد چرخش روند معاملات سهام بوده است. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران در نیمه ابتدایی معاملات دیروز افزایش تراز داشت اما با نزدیک‌تر شدن به نیمه دوم معاملات به سمت روند نزولی شاخص کل همگرا شد. شاخص‌سازان بازار سهام که در هفته‌های گذشته رشد تراز بیشتری به نسبت کلیت نماد‌های بازار سهام داشتند؛ در معاملات دیروز با افت قیمت شدید‌تری نسبت به بقیه بازار مواجه شدند. این روند معاملاتی که تا حدودی معکوس روند معاملاتی هفته گذشته است؛ نشان از اصلاح حباب شکل‌گرفته در قیمت نماد‌های شاخص‌ساز بازار سهام دارد.

برخی از تحلیل‌گران بورس تهران معتقدند که این حباب شاخص‌سازان به دلیل خرید دستوری تعدادی از سهم‌های مشخص، همچون فولاد و فملی به هدف حمایت از شاخص کل و رشد مصنوعی تراز آن توسط صندوق‌هایی همچون صندوق توسعه و تثبیت ایجاد شده است و با توجه به استعفای مجید عشقی و موافقت رئیس شورای عالی بورس با این استعفا، حباب این حمایت مصنوعی شکل‌گرفته در حال خالی شدن است و عقب ماندگی شاخص هم‌وزن به نسبت شاخص کل، با ریزش تراز بیشتر شاخص کل در حال جبران است.

بازار سهام روز یکشنبه شاهد افزایش 8 درصدی ارزش معاملات خرد تا سطح 3 هزار و 309 میلیارد تومان بود. بورس تهران روز یکشنبه را با سهم 55 درصدی رنگ قرمز در نقشه معاملات پشت سر گذاشت. دیروز شاهد خروج 203 میلیارد تومان پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی بودیم و از سوی دیگر نیز شدت ورود سرمایه حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر شد و به 435 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های خرید سهام روز یکشنبه بیشتر شد. ارزش صف‌های خرید که روز شنبه 567 میلیارد تومان بود به سطح 638 میلیارد تومانی رسید و ارزش صف‌های فروش با 23 درصد کاهش تا 262 میلیارد تومان کاهش داشت.

برای دیدن آمار روند 30 روزه معاملات بازار سرمایه از یکشنبه 18 شهریورماه ورق بزنید.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 30.4 میلیون تومان روز شنبه تا 27.3 میلیون تومان کاهش داشت. یکشنبه سرانه فروش هر کد حقیقی کاهش داشت و در سطح 23.9 میلیون تومانی قرار گرفت. با این اوصاف شکاف سرانه خرید و فروش به سمت خریداران حقیقی سنگینی می‌کند.