به گزارش اکوایران،  در جریان معاملات روز چهارشنبه در بازار بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد بیش از 12 هزار واحدی کار را تمام کرد تا نیمه دوم سال را به امید صحبت‌ها و نشست‌های خبری رئیس جمهور دولت چهاردهم دکتر مسعود پزشکیان و تیم اقتصادی این دولت بنشیند. 

 هر چند که اتفاقات اخیر در بازار می‌تواند ادامه مسیر بازار سرمایه را تغییر دهد اما ممکن است خیلی از مسائل آینده خود را در سفر اخیر رئیس‌جمهور به نیویورک ببیند. شاخص کل بورس اوراق بهادار یکبار دیگر خود را در محدوده و یک قدمی 2.1 میلیون واحدی دیده است تا امیدها برای برگشت بازار به اعداد و ارقام بالاتر بیشتر شود. این موضوع را نیز دنیای اقتصاد در هفته گذشته و با نظرسنجی از 75 نفر از فعالان و صاحب نظران بازار پرسیده بود و و بیش از 45 درصد از این افراد نظر به رشد شاخص در نیمه دوم سال 1403 داشتند.

 روز چهارشنبه هفته پیش گروه شیمیایی بازار سرمایه با ارزش معاملاتی بیش از 365 میلیارد تومانی در رتبه نخست برترین ارزش بازار قرار گرفت و فلزات اساسی با 220 میلیارد تومان در جایگاه دوم قرار گرفتند و خودرویی و گروه بانکی نیز با ارزش 177 و 156 میلیارد تومانی در رتبه‌های سوم و چهارم قرار گرفتند.

 در میان اخبار پیش رو برای بازار سرمایه در بازارهای جهانی نیز در انتهای گذشته اخبار دیگری نیز منتشر شده است و کاهش نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا توسط فدرال رزرو، یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت طلا محسوب می‌شد. بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه با دو کاهش نرخ بهره را با ۰.۵ واحد درصد کاهش به ۵ درصد رساند. البته این موضوع برای بازارهای جهانی با توجه به صحبت‌های هفته پیش اعضای فدرال قابل پیش بینی بوده است.

 در بازار داخلی نیز وزیر صمت دستور بازبینی تعرفه‌های گمرکی را داده است به گزارش دنیای اقتصاد سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق تهران، با اشاره به انتقاداتی که فعالان اقتصادی در زمینه ممنوعیت واردات و صادرات داشتند؛ گفت: بسیار از تعرفه‌های کالایی، توجیه اقتصادی ندارد و باید بازنگری شود. بر همین اساس در این باره از سازمان توسعه تجارت ایران خواسته‌ام که فوری تعرفه‌ها را مورد بازنگری قرار دهند.

 اما در پایان هفته گذشته وزیر اقتصاد برای اهالی بازار سرمایه یک پیام دیگر را داشت و در صفحه شخصی خود نوشت که اجرای پروژه‌های پیشران توسعه‌ای از طریق راه‌اندازی شرکت‌های سهامی عام پروژه محور، با مشارکت مردم و نهادهای مالی، یک ضرورت است. لازمه‌ی موفقیت، اعاده اعتماد مردم به بازار سرمایه است. بازار سرمایه را با گسترش رقابت و شفافیت حمایت خواهیم کرد.

 بررسی تکنیکال شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران:

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران میانه‌های سال 1402 وارد یک روند بی‌رمق و پر حاشیه شده است. از منظر تکنیکال بازار ارزش معاملاتی کمی را تا اینجای کار برای خود ثبت کرده است و این موضوع در یک هفته پایانی بازار با افزایش ارزش معاملات به ارقام بالاتر از 2800 میلیارد تومان توانسته است کمی معامله‌گران را امیدوار کند.

تکنیکالیست‌ها معتقد هستند در صورتی که این ارزش معاملاتی توان ادامه‌دار بودن را داشته باشد می‌توان روی اعداد و ارقام بالاتر برای شاخص کل بورس اوراق تهران حساب باز کرد.

کل