به گزارش اکوایران، گزارش عملکرد ماهانه خودروسازان از سال 95 نشان می‌دهد که قیمت کارخانه‌ای محصولات سه خودروساز کشور، به طور متوسط 26 میلیون تومان بوده است. ایران‌خودرو در پنج ماهه طی شده از سال جاری محصولات خودش رو به طور متوسط با قیمت 428 میلیون تومانی از درب کارخانه خارج کرده و سایپا و پارس‌خودرو هم محصولاتشان را حدودا با قیمت 290 میلیون تومانی به فروش رسانده‌اند. علاوه بر آن، طرح فروش شهریور ماه امسال ایران‌خودرو در این ارزیابی قرار ندارد؛ در حالی که در این طرح متوسط قیمتی محصولات این شرکت تا بیش از 549 میلیون تومان رسیده است.

بررسی‌های اکوایران از روند قیمتی محصولات این سه خودروساز، در کنار تورم تولید کننده خودرو (مرکز آمار ایران) نشان می‌دهد که از انتهای سال 95 تا تیر ماه امسال، تورم تولید کننده خودرو که بیانگر هزینه‌های تولید وسایل نقلیه در این صنعت است؛ سالانه به طور متوسط 36 درصد بوده. این در حالیه که ایران‌خودرو در این بازه زمانی با متوسط سرعت 45.5 درصدی بیشترین افزایش قیمت محصولاتش را در کارخانه تجربه کرده و سایپا هم با 40 درصد، سرعت کمتری به نسبت دو خودروساز دیگر داشته است.

اظهارات مهم رئیس فدرال رزرو درباره آینده نرخ بهره آمریکا

030710

در این مدت قیمت محصولات ایران‌خودرو بیش از 15 برابر رشد داشته، در حالی که شاخص قیمت تولید کننده وسایل نقلیه کمتر از 10 برابر افزایش داشته است. محصولات سایپا نیز در همین مدت نزدیک به 12 برابر و محصولات پارس‌خودرو نیز به نسبت زمستان 95 بیش از 11 برابر افزایش قیمت داشته‌اند. این افزایش قیمت محصولات خودروسازان در حالی تا 15 برابر بوده که همچنان شاهد ثبت زیان خالص در صورت‌های مالی آن‌ها و حاشیه سود‌های منفی در این صنعت هستیم. افزایش بیشتر قیمت محصولات خودروسازان نسبت به شاخص قیمت تولید کننده در صنعت خودرو چندین نکته را در پیش دارد.

شاخص قیمت تولید کننده، در بر دارنده قیمت بهای تمام شده محصولات و خدمات صنعت خودرو و ساخت قطعات است که حجم محصولات وسیع‌تری را نسبت به اتومبیل‌های این سه خودروساز شامل می‌شود. در نهایت هم باید به این نکته توجه کرد که در همین بازه زمانی سال 96 تا تیر ماه امسال، افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو با رشد نرخ دلار در بازار آزاد فاصله بسیار اندکی داشته که با بررسی عملکرد شهریورماه احتمال پیشی گرفتنش از نرخ دلار بازار آزاد هم وجود دارد.

دلِ بورس هنوز لرزان است

مجری: پریسا عرفانی

گرافیست: فهیمه شاملو