به گزارش اکوایران، در معاملات اولین روز هفته شاخص کل بورس بیش از 17 هزار واحد نزول کرد و شاخص هم‌وزن افت 3 هزار واحدی داشت.

بورس

اعداد قرمز تابلوی بورس

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 14 هزار واحد افت کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 17 هزار و 301 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 439 هزار و 178 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 3 هزار و 341 واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم 387 هزار و 942 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 169 واحد افت کرد و به رقم 20 هزار و 478 واحد رسید.

بورس

گروه‌های قرمزپوش بازار

در پایان هفته گذشته بورس سه روز پیاپی صعود کرد و یکی از عوامل صعود شاخص‌های بازار رشد قیمت سهام شرکت‌های خودرویی در پی افزایش قیمت خودرو بود. پس از اعلام آزادسازی قیمت خودرو، قیمت خودرو افزایش پیدا کرد و قیمت سهام خودروسازها را بالا کشید، اما در آخر هفته دولت از تصمیم خود عقب نشست و رئیس جمهور دستور لغو مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو را صادر کرد. پس از آن خودروسازها جداول قیمتی خود را منتشر کردند. در پی این تحولات قیمت سهام نمادهای خودرویی سقوط کرد و یکی از عوامل قرمزپوش شدن بازار سهام در روز شنبه شد. 

امروز در کنار نمادهای خودرویی، نمادهای بانکی بازار نیز افت قیمت داشتند و گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «خودرو و ساخت قطعات» قرمزترین گروه‌های بورس بودند.

وبملت، وتجارت، وبصادر، ونوین، وپارس، وسینا، وپاسار، وکار، وملل و وپست نمادهای قرمزپوش بانکی و خنصیر، خبهمن، خگستر، خاهن، خدیزل، خریخت، خچرخش، خفنر، ختور، ورنا، خزامیا، خزر، ختوقا، خرینگ، خاذین، خکمک، خمحرکه، خوساز، خشرق، ختراک، خمهر، خکار، خانت، خپویش، همحور و خموتور نمادهای قرمزپوش خودرویی بودند. 

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 159 نماد رشد قیمت داشتند که 107 نماد بورسی و 52 نماد فرابورسی بودند. همچنین 321 نماد کاهش قیمت داشتند که 232 نماد بورسی و 89 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 33 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 66 درصد بازار افت قیمت داشتند.

دومین روز خروج نقدینگی حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 374 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 41 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «فارس»، «فولاد» و «شستا» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و شپنا، شتران، وبملت و کگل در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

همچنین سه نماد «شیراز»، «شپدیس» و «خراسان» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «آریا» و «صبا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «کوثر» و «سامان» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شپنا و وبملت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فجهان، توسن و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

عرضه و تقاضای بورس

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به چهارشنبه 371 درصد افزایش یافت و 462 میلیارد تومان شد.  ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 72 درصد افت کرد و در رقم 157 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد شفن (شرکت پتروشیمی فناوران) با صف‌ خرید 94 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شفن، نمادهای وسکرمان (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان کرمان) و غدام (شرکت خوراک دام پارس) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 80 میلیارد تومانی داشت. پس از خگستر، خبهمن (شرکت خودروسازی بهمن) و وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) بیشترین صف فروش داشتند.

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افزایش 15 درصدی به رقم 8 هزار و 363 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 955 میلیارد تومان بود که 22  درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

 ارزش معاملات خرد نیز با افت 16 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 780 میلیارد تومان رسید که 55 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود.

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 138 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، وبملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبندر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شستا و سپید در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات نیز وسکرمان (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان کرمان) با تعداد 398 میلیون و 137 هزار و 27 سهم در صدر قرار گرفته است. وبملت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به کرمان تعلق داشت. دو بانک صادرات و تجارت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس