به گزارش اکوایران ظرف روزهای گذشته بهای شمش فولاد در چین در مسیر کاهش نرخ قدم برداشته است. بهای هر تن بیلت داخلی چین در نیمه نوامبر سال جاری میلادی به 4 هزار و 150 یوآن برابر 650 دلار سقوط کرد، این قیمت حدود 15.3 درصد کمتر از نرخ معامله فولاد چین در ابتدای ماه نوامبر بود. در این شرایط موسسه فست مارکت برآورد می‌کند که بهای فولاد چین کاهشی بیش از نرخ‌های فعلی داشته باشد. 

بهای شمش و مقاطع طویل فولادی چین در معاملات فیوچرز در بحبوحه نگرانی نسبت به آینده شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک چین و با حمایت کاهش نرخ زغال‌سنگ و سنگ‌آهن مجدد سقوط کرد. یکی از خریداران بزرگ بیلت چین در روز جمعه به فست‌مارکت گفت: ما فکر نمی‌کنیم قیمت فولاد به زودی بهبود یابد و حتی احتمال کاهش نرخ شمش فولاد وارداتی چین تحویل بنادر این کشور به کمتر از 600 دلار به ازای هر تن نیز وجود دارد. 

بحران در بخش ساخت‌وساز چین منجر به عدم اطمینان در مورد تقاضای فولاد در ماه های آینده شده و زمینه سقوط قیمتی شمش و محصولات فولادی را در بازارهای چین فراهم کرده است. اگرچه شرکت اورگراند در هفته گذشته توانست از پس بازپرداخت سود اوراق خود برآید اما اغلب تحلیلگران بر این باورند که سایه بحران بدهی شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در چین تا سال‌ها در بازارهای این کشور حاکم خواهد بود و بنابراین رکود در بخش کالاهای پایه مصرفی در بخش ساخت‌وساز در بلند مدت امری اجتناب‌ناپذیر است. 

با این وجود NBS در گزارشی از احتمال تثبیت تقاضا برای فولاد ظرف هفته‌های باقی‌‌مانده تا پایان سال جاری میلادی خبر داد. شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در چین که با محدودیت در تامین اعتبار از طریق وام روبرو شده‌اند، در تلاش هستند تا به تکمیل هرچه سریع‌تر پروژه‌های خود و فروش آن به تامین سرمایه بپردازند. این موضوع باعث می‌شود تا تقاضا برای فولاد در چین ظرف روزهای پایانی سال ثابت بماند. با این وجود احتمال کاهش محسوس تقاضا برای فولاد در چین به دلیل رکود در بخش مسکن چین به جدیت وجود دارد.