به گزارش اکوایران؛ براساس بخشنامه مذکور در راستای تشریفات ترخیص کالاهای مربوط به تولید «در صورت دارا بودن ثبت سفارش معتبر و کد ساتا از بانک» با نگهداری بخشی از کالا به عنوان وثیقه «حقوق وردی» امکان ترخیص کالا به صورت نسیه آزاد خواهد بود.

در این بخشنامه شروطی برای ترخیص نسیه کالا در نظر گرفته شده است. براساس این شروط گمرکات اجرایی موظف خواهند بود براساس پروانه بهره‌برداری و یا جواز تاسیس معتبر، تولیدی بودن متقاضی را احراز و ومطابق این دستورالعمل مجاز خواهند بود بارعایت سایر مقررات نسبت به ترخیص قسمتی از کالای اظهاری بنام واحد تولیدی (مواد اولیه، کالاهای واسطه ای، ماشین آلات ، تجهیزات و لوازم یدکی) و نگهداری بخشی از کالای وارده؛ اقدام کنند.

همچنین شرکت ها و موسسات دانش بنیان مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز مشمول استفاده از تسهیلات ترخیص نسیه موضوع این بخشنامه خواهند بود.

مدت زمان تعیین شده برای استفاده از این تسهیلات برای واحدهای تولیدی، همچنین شرکت های بازرگانی دارای قرارداد با واحدهای تولیدی معتبر، حداکثر هشت ماه و برای شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و فعالان مجاز اقتصادی تولیدی یکسال تعیین شده است.

از سوی دیگر اعطاء تسهیلات ترخیص نسیه، صرفا شامل کالاهای بکار رفته در خط تولید ویا در محصول تولیدشده خواهد بود.

در این ابلاغیه بر این نکته نیز تاکید شده چنانچه محموله‌های وارده طی چند بارنامه از نظر ترکیب اقلام، خصوصاً ارزش مشابه باشند، در صورت تقاضای ذینفع، گمرک اجرایی مجاز خواهد بود کل کالای یک یا چند اظهارنامه وارداتی را به عنوان وثیقه حقوق ورودی- در صورت تکافوی حقوق ورودی و سایر وجوه متعلقه - کالاهای ترخیص شده در گمرک نگهداری و اجازه ترخیص کالای یک یا چند اظهارنامه(به صورت کامل) با استفاده از تسهیلات ترخیص نسیه را صادر کند.

از سوی دیگر به موجب این بخشنامه تسهیلات ترخیص کالای نسیه؛ مشمول بدهکاران موضوع ماده هفت (٧ ) قانون امور گمرکی ویا اشخاص و کالاهایی که بنا به دستور مراجع ذیصلاح قانونی توقیف شده اند؛ نمی شود.

همچنین به موجب این بخشنامه مقدارکالای مجاز به استفاده از تسهیلات ترخیص نسیه، مشروط به تکافوی حقوق ورودی وسایر وجوه متعلقه، حداکثر معادل ٥٠ درصد از کالای اظهاری خواهد بود.

براساس یکی دیگر از شروط پیش بینی شده گمرک اجرایی موظف است آن قسمت از کالاهای نگهداری شده را پس از سپری شدن مهلت تعیین شده، به عنوان کالای متروکه اعلام ومبلغ بدهی صاحب کالا را در متن اظهارنامه متروکه درج و نسبت به پیگیری وصول حقوق ورودی از محل حاصل فروش از طریق سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، اقدام کند.

براساس بند 10 این بخشنامه علاوه بر هزینه‌های گمرکی که نقدا به حساب گمرک واریز خواهد شد و جریمه های موضوع مواد (١٠٨) و (١٠٩) قانون امورگمرکی (درصورت تعلق) و مالیات بر ارزش افزوده و عوارض متعلقه نیز بار عایت دستورالعمل های مربوطه نقدا ویا طی ضمانت نامه بانکی وصول می شود.

از سوی دیگر براساس این بخشنامه امکان استفاده همزمان از تسهیلات ترخیص نسیه و سایر تسهیلات وجود نداشته همچنین امکان استفاده از ضمانتنامه بانکی بابت حقوق ورودی جهت ترخیص کالای نگهداری شده به عنوان وثیقه، وجود نخواهد داشت.

در این بخشنامه به این نکته نیز اشاره شده است که تسهیلات ترخیص نسیه شامل: «مواد اولیه، کالاهای واسطه ای، ماشین آلات، تجهیزات و لوازم یدکی مرتبط با تولید و یا شرکتهای دانش بنیان بوده وکالاهایی همانند،لوازم آرایشی، مبلمان، اسباب بازی، اشیاء فانتزی و تزئینی،کریستال، ظروف سرامیکی، لوسترو آباژور و... (خصوصا کالاهای گروههای ٢٧ و ٤ ) را شامل نمی شود.

 از سوی دیگر در خصوص کالایی که به عنوان وثیقه حقوق ورودی نگهداری می شود، گمرکات اجرایی موظفند به نحو مقتضی به اطلاع مرجع تحویل گیرنده برسانند تا از هرگونه انتقال مالکیت، مرجوع کردن، ترانزیت و یا ترانشیپ و هچنین اعلام به عنوان کالای متروکه کالای یاد شده در مهلت تعیین شده، خودداری کنند.

 همچنین گمرکات اجرایی موظف شده اند آمار سه ماهه ترخیص نسیه را طبق فرم ابلاغی به دفتر واردات ارسال کرده تا جمع بندی و به مراجع ذیربط منعکس شود.

بخشنامه اجرایی تسهیلات ترخیص کالای نسیه را اینجا بخوانید.