به گزارش اکوایران؛ ارزیابی روند صادرات در 6 ماه کشور به لحاظ ارزشی هرچند از رشد صادرات حکایت دارد، اما ارزیابی ماهانه از روند نزولی ماهانه صادرات کشور در سال جاری حکایت دارد. با توجه به مجموع صادرات ایران در نیمه نخست سال جاری این سوال مطرح می شود که روند صادرات ایران به صورت ماهانه چگونه بوده است؟ رصد ماهانه تجارت  خارجی کشور نشان دهنده آن است که در شش ماه ابتدای سال جاری بیشترین حجم صادرات به لحاظ ارزشی در اردیبهشت ماه رقم خورده بطوریکه ارزش صادراتی ثبت شده در این ماه برابر با 4 میلیارد و 820 میلیون دلار بوده است. حجم صادرات در این ماه نیز برابر 9 میلیون و  690 هزار تن ثبت شده که پس از خرداد بیشترین سهم در تجارت خارجی به لحاظ وزنی را داشته است.  

ارزشی

ارزیابی داده های اعلام شده نشان می دهد که در فروردین ماه ارزش دلاری صادرات برابر با 3 میلیارد و 700 میلیون دلار و به لحاظ وزنی 7 میلیون و 32 هزار تن بوده است. با توجه به این آمار می توان گفت خرداد‌ماه نیز در نیمه اول سال دومین جایگاه به لحاظ ارزش دلاری و هم به لحاظ وزنی را به خود اختصاص داده است، براساس ارزیابی ها در این ماه ارزش صادرات برابر با 4 میلیارد و 55 میلیون دلار بوده و به لحاظ وزنی هم 10 میلیون و 56 هزار تن کالا وارد کشور شده است.

از سوی دیگر براساس ارزیابی ها در تیر ماه نیز ارزش کالای وارد شده برابر با 4 میلیارد و 17 میلیون دلار بوده و به لحاظ وزنی هم 7 میلیونی و 99 هزار تن کالا وارد کشور شده است. اما روند صادرات در مردادماه نشان دهنده آن است که کمترین ارزش صادرات در این ماه صورت گرفته، بطوریکه 3 میلیارد و 68 میلیون دلار به ارزش 8 میلیون و 42 هزار تن کالا در مرداد ماه وارد کشور شده است.

وزن صادرات